Dubai Food Tour med cykel

by hamim

DUBAI MATUR PÅ CYKEL | Utforska det gamla Dubai genom gommar och pedaler

Dubai och jag, vi har ett på-och-av-förhållande. Mitt tre år långa tumultartade försök att stanna (eller lämna) staden som inte gjorde annat än att älska mig var tröttsamt men visserligen spännande. På grund av detta är att träffa någon född och uppvuxen i Dubai något ganska häpnadsväckande för mig.

Relaterad artikel: Den kompletta guiden över saker att göra i Dubai för turister

”Jag kommer aldrig att glömma dig”, sa jag till Lara när vi cyklade sida vid sida längs Jumeirah Road. Min förvåning gick inte att dölja från mitt ansikte när hon pratade om att bo i staden med hela sin familj, utan några planer på att flytta till ett annat land.

Vad får henne att stanna, frågade jag. ”För det finns ingen anledning för mig att lämna.”

”Inte ens det varma vädret?” Jag sökte lite mer. ”Nej”, svarade hon, och hon log det enklaste och mest nöjda leende jag har sett på någons ansikte.

FIRST STOP BLENDER JUICEBARDet var minst sagt en bummer att ha missat ett stopp på grund av oförutsedda omständigheter, men det var mycket omtänksamt av gruppen att beställa en extra drink så att jag fortfarande kan prova vad de hade.

Turnéns första stopp var Blends Juice Bar, en snacksbutik nära Umm Suqeim Park. Jag fick den ”arabiska klassikern” – något sa till mig att det måste finnas datum i den här blandningen någonstans, och jag hade rätt. Nåväl, vilket bättre sätt att starta en mattur i Dubai än genom att sätta fokus på dess älskade frukt, eller hur?

TASTECAPADE CYKETURSTOPP 1

Se, under de få år som jag bott i Dubai har jag aldrig kommit att gilla dejter. Den här drycken var dock en game changer. Blandad med mandel, mjölk och yoghurt med låg fetthalt hittade dadeldrycken definitivt sin väg till mig. Den hade rätt mängd sötma att ytterligare socker inte längre behövdes.

Se även  Smaka på gatorna i Gamla Havanna med Lonely Planet Experiences

ANDRA STOPP SALTVi fortsatte till turnéns andra stopp. ’Salt’, som ligger längs Kite Beachs sandstränder, väckte stor uppståndelse, särskilt i sociala medier i år med lanseringen av den mystiska hashtaggen #findsalt. Konceptet var ett idéskapande av två emirater som letade efter en ny matupplevelse i Dubai.

TASTECAPADE CYKELTUR STOPPL 2

I det här stoppet serverades vi ”Hook” – Wagyu nötköttssliders gjorda kompletta med inblandning av smält ost, jalapenos och sallad, alla stoppade i mjuka smörbullar.

TASTECAPADE CYKETUR STOPPL 2A

Några rapningar efter gick vi vidare till nästa destination.

TASTECAPADE CYKETURSTOPP 3

När vi trampade fram till en annan restaurang stannade vi ett tag för att engagera oss i det närliggande Dubais fiskarsamhälle. Utsikten var helt overklig; de höga byggnaderna i nya Dubai tjänar som en industriell bakgrund till de pittoreska fiskebåtarna i den gamla staden.

TASTECAPADE CYKEL TUR STOP 3B

Tvärs över vattnet lade fiskare till sina båtar, vilket signalerade att skördedagen var slut. Längs stigarna vilade några pojkar bland en mängd fisknät när de såg en kamrat sy ett nytt nät av en spole med grön tråd. På motsatt torra land satt gästerna utomhus på en restaurang belägen mitt i den livliga hamnen. Vår nästa destination kanske?

Monkey Dividers

TREDJE STOPP SEAVIEW RESTO

TASTECAPADE CYKETUR STOPPA 3C

Seaview Seafood Restaurant har utsikt över Jumeirah-bryggan och stoltserar inte bara med sin fina utsikt över hamnen utan också med sin färska fångst som serveras till sina gäster dagligen. När du går in i restaurangen ser du lite lokal fisk och andra skaldjur som ligger på en isbädd, redo att välja (och kalla dig vid namn!) För den här rundturen valde Mary, vår smakguide, en vacker Jash åt oss att försöka.

TASTECAPADE CYKETUR STOPPL 3E

Några trevliga historier senare kom vår server med en tallrik med aromatisk godhet. Jashen grillades över kol och serverades med en smakrik blandning av tomater, paprika, lök, vitlök och persilja. ’Fluffigt’ vitlökssesambröd kom till rätten väl.

TASTECAPADE CYKEL TUR STOPP 3G

En och annan bris och full mage fick oss nästan att stanna och slappa en liten stund, men fler matäventyr väntade, så vi drog iväg.

Se även  Räkna med stora folkmassor under sommarens resesäsong - och stora priser också

FJÄRDE STOPPET TURATH AL MANDINästa stopp var en härlig överraskning för mig. När jag brukade besöka Jumeirah Road regelbundet gick jag alltid förbi Turath Al-Mandi Restaurant. För att vara ärlig så var det en av platserna där jag inte ser mig själv kliva in eftersom konceptet verkade för främmande för mig. Idag var jag glad att jag gjorde det.

TASTECAPADE CYKETURSTOPP 4

Mary och Lara talade mycket om platsen, maten och kulturen sammanflätade båda. Som systrar som växte upp utsatta för rika arabiska familjetraditioner, kan detta stopp bara ligga dem varmt om hjärtat.

TASTECAPADE CYKEL TUR STOPPL 4A

Vi bildade en cirkel och satte oss på det heltäckande golvet. Rätten för detta stopp var kyckling och lamm Mandi. Köttet tillagades långsamt i en traditionell ugn, vilket gjorde det saftigt, smakrikt och mört. Risbädden – det kokades under kycklingen och lammet, så allt det goda i köttets smak inkorporerades också i kornen.

TASTECAPADE CYKETURSTOPP 4C

Med två såser serverade vid sidan av Mandi-tallriken började Mary lägga en sked av varje sås ovanpå en bit lamm, och demonstrerade hur man samlar ihop alla element för hand och lägger en sked till din mun.

TASTECAPADE CYKEL TUR STOP 4D

Att äta med bara händerna – det är helt klart inget nytt för en asiat som mig. Men när vi gick omkring i denna matresa och när jag fortsatte att hitta likheter mellan den arabiska kulturen och min, fick det mig att le när jag tänkte på hur släkt alla var, kulturella skillnader åsido.

FEMTE STOPP LOCAL BITES CAFEDet började bli lite sent (och magarna lite överbelastade) så gruppen bestämde sig för att hoppa över en destination och gick direkt till turens sista stopp.

TASTECAPADE CYKETURSTOPP 5

När jag kom in på Local Bites Café möttes jag av tapeter med lokalbefolkningen i deras naturliga miljö. Sittplatserna inomhus var mysiga och atmosfären var avslappnad. I det här stoppet retade vår smakguide oss att vi var ute efter något oväntat.

Se även  Frankrikes bästa matfestivaler: vart ska man åka och när

TASTECAPADE CYKELTUR STOPPL 5A

”Oväntat” kanske inte bara räcker för att beskriva nattens sista matupplevelse. Servitörerna lade ner två tallrikar med ganska anspråkslösa rätter – den ena var en tallrik med paratha-wrap och den andra var en skål med dessertbollar.

Man kan vara snabb att bedöma efter det enkla utseendet på rätterna, men när Mary talade om varje rätt med mycket välbehag började jag se det ’oväntade’ i det ’anspråkslösa’. Inuti omslaget fanns ett generöst pålägg av färskost och en överraskande integration av krossade Oman-chips. Detta, sa hon, var en stapelvara i deras matlådor när de var unga. Jag kunde inte hålla med mer – det här är definitivt ett barns kost. Men med sin enkla men välsmakande tilltal, fångade rätten definitivt ungdomen i mig.

”Jag kanske precis har hittat min nya comfort food!” utbrast jag medan jag glatt slukade den sista tuggan av wrapen. Alla verkade hålla med – åtminstone skulle jag vilja tro det. Jag var så upptagen med att dagdrömma om att göra denna wrap i mitt eget kök snart!TASTECAPADE CYKETUR STOPPL 5B

För att avsluta rundturen på en söt ton grävde vi i konditorivarorna; en tugga och jag visste att det på något sätt påminde om de lagom stora munkar och friterade churros jag gillade att göra. Kulorna gjordes mer speciella av dadelsirap och några sesamfrön som generöst ringlade ovanpå den himmelska högen.

Med datum vi började, så med datum ska vi sluta. Kudos till Mary och Lara från Tastecapade för en välorganiserad Dubai Food Tour på cykel!

TASTECAPADE CYKEL TUR STOPPA 5C

TURDETALJER:

Turpris: 385 AED per person

Inklusioner: Cykeluthyrning, smakguide och upp till 9 rätter som serveras

Minsta deltagare per tur: 2

Max antal deltagare per tur: 7

För bokningar och andra förfrågningar, kolla in den officiella Tastecapade hemsida.