Paradis för slantar: våra berättelser om budgetlycka

by hamim

Historiskt sett har paradiset på jorden kostat jorden: persiska kejsare byggde överdådiga privata trädgårdar (pairidaēza – från vilket ordet ”paradis” kommer), byggde europeiska adelsmän påkostade renässansherrgårdar som anses vara gudomliga och, på senare tid, lovar exklusiva lyxresorter semesterfirare ”en bit av paradiset”.

Men måste paradiset vara synonymt med extravagans? Det tycker vi inte. Här delar ett urval av Lonely Planets personal med sig av sina berättelser om det jordiska paradiset som finns till ett billigt pris, vilket bevisar att lugnet finns lika ofta i mer ödmjuka omgivningar.

Emma Sparks går längs en stig i Rio Dulce omgiven av gröna växter och träd © Emma Sparks / Lonely Planet
Föryngrande Rio Dulce gav ett välkommet paus från kaoset i Guatemala © Emma Sparks / Lonely Planet

Saknar ner tiden i Guatemala

I tre veckor hade Guatemala översvämmat mina sinnen med sina regnbågsklara textilier, proppfulla kycklingbussar och latinobeats. Men Rio Dulce var annorlunda. När min vattentaxi lämnade kajen vid Livingston gav ståhej vika för frisk luft och fågelsång. Vi drev genom en mäktig kanjon och såg lokala män glida förbi i kanoter och skarpa vita hägrar, som i sin tur observerade oss från höga grenar. Tiden verkade gå långsammare för att matcha flodens flöde.

Jag nådde snart mitt alldeles egna centralamerikanska Shangri-La i form av en solcellsdriven djungelbungalow vid floden. Det fanns inga affärer, inga vägar, ingen telefonsignal. Dagarna ägnades åt att se kolibrier från en hängmatta, sluka kokosnötskakor och paddla till närliggande varma källor. Höjdpunkten? Paddla kajak till ett lokalt vattenfall för ett uppfriskande dopp och ha platsen helt för mig själv.

Emma Sparks är biträdande redaktör för lonelyplanet.com. Följ Emma på Instagram @sparkyseestheworld

Byn Huacachina, en ökenoas i Peru © Andrew Clifforth / Shutterstock
Omgiven av sanddyner är byn Huacachina ett underverk att se © Andrew Clifforth / Shutterstock

Snubblar över en idyllisk oas i Peru

Som två tråkiga backpackers före universitetet, hade min resekompis och jag till stor del prioriterat att leta efter Perus bästa nattliv framför att upptäcka ett lugnt paradis. Men när vi sprang ut ur en buss (tillsammans med otaliga väskor) vid den lilla byn Huacachina, verkade det som om vi hade snubblat över något speciellt.

Se även  De bästa öarna i Centralamerika

Omringad av vindpinade sanddyner, är Huacachina byggd runt en oas med palmkanter i miniatyr, som glittrade och blinkade mot oss och reflekterade våra förundrade ansikten när vi stirrade ner i dess djup. Ordlöst sparkade vi av oss våra nedsmutsade flipflops, tappade våra ryggsäckar och sträckte ut oss bredvid vattenbrynet. Föga överraskande har Huacachina inte förblivit lika gömd och orörd av turismen som den var då, men under åtminstone en dag var det vår egen soldränkta, sandbeströdda idyll.

Emily Frost är Lonely Planets sociala kommunikationssamordnare. Följ Emily på Instagram @frostyem

En vacker strand uppbackad av branta klippor i södra Devon, England, med liten havskajak synlig © threeseven / Getty Images
Devon är välsignad med ett antal vackra stränder – och ett fint urval av campingplatser © threeseven / Getty Images

Att hitta överraskande lugn på en engelsk campingplats

Jag ska erkänna det: ett sluttande engelskt campingfält kanske inte omedelbart framkallar ”paradis”. Men hör av mig, för min lyckliga plats är en by i Devon som heter East Prawle.

Vi hade kört i en timme genom Devons små, högkantade gränder för att hitta campingen, och det var värt det bara för utsikten: stora blåklinthav som sträckte sig utanför fältet. Vi slog upp våra tält, gick till klippvägen och klättrade nerför stranden för att bada i en öde sandvik. Senare vandrade vi de några hundra metrarna från vårt tält till den enda puben i milsvida: Grisnäsan, ett tjusigt och älskvärt värdshus från 1500-talet. Inbäddade i en försänkt ombonad tillbringade vi kvällen i en glad dagdröm med brädspel och öl, innan vi gick tillbaka till våra canvasbäddar för natten. Det bästa sparades till morgonen: att öppna upp tältet till den utsikten – just det som drar mig tillbaka, sommar efter sommar.

Jessica Cole är tillförordnad Features Editor för Lonely Planets brittiska tidning. Följ Jessicas tweets @coleywole

Terakottahus i byn Imlil i de marockanska Atlasbergen, uppbackade av snötäckta toppar © Alberto Loyo / Shutterstock
Traditionella berberstrukturer i terrakotta prickar Atlasbergen © Alberto Loyo / Shutterstock

Se även  Dessa nationalparker är värd för klassiska Thanksgiving-firanden

Njuter av enkla nöjen i de marockanska bergen

Under en resa nyligen till Marocko hade jag turen att genomföra en yogaretreat på en åldrande berberfästning-cum-ecolodge som ligger uppe bland Atlasbergen, några timmars bilresa från Marrakech.

Efter yogasessioner på morgonen tillbringade jag timmar på takterrassen med att skissa på tropiska växter och den panoramautsikt över bergen som drivs av koppar örtte i smaker som jag aldrig upplevt, som pelargon och absint, som plockades dagligen från ört- och kaktusträdgården. Jag delade arganötter med lokala arbetare, provade några av ägarens naturliga hälsoläkemedel (vem visste att en bränd citron kunde bleka dina tänder?) och på kvällen tog jag en lektion om stjärnskådning i månsken.

Även om det fanns många höjdpunkter under min tid i Marocko, är det dessa enkla upplevelser som har stannat kvar hos mig.

Joe Davis är Lonely Planets onlinemarknadsföringskoordinator. Följ Joes tweets @joedavis_

Döda havet lyser orange i solnedgången, med konturerna av två figurer synliga på närmaste strand © GMa / Shutterstock
Döda havet producerar några spektakulära solnedgångar © GMa / Shutterstock

Prova solnedgångar och tonfiskbiffar i Jordanien

Efter att ha tillbringat ett par timmar med att plaska runt i det salta stilla vattnet i Döda havet, blev mina vänner och jag så överrumplade av den lila solnedgången som lyste upp Jordans avlägsna röda stränder att vi bestämde oss för att tillbringa natten precis där vid stranden.

Vi öppnade burkar med tonfisk, fyllde topparna med papper och satte eld på var och en. Indränkt i olja på detta sätt brinner papperet ett tag tills det tappar ut, efter att ha gett tonfisken en rökig smak. Vi satt vid havet och åt det och såg krusningarna bli silver och stjärnorna komma fram. Om vi ​​inte pratade var allt tyst. Detta var paradiset för priset av en tonfiskburk!

Catriona Grew är redaktionsassistent för Lonely Planets brittiska tidning. Följ Catriona på Instagram @catriona_grew

Kaoh Toch Island med klart turkost vatten nära Koh Rong, Kambodja © Tony Calandruccio / Shutterstock
Kambodja är hem för många strålande stränder och öar – även om vissa är tystare än andra © Tony Calandruccio / Shutterstock

Byter pråliga stänger mot glödande plankton i Kambodja

Jag flinade i samma ögonblick som jag såg kustlinjen på Koh Ta Kiev, en solbakad mark utanför Kambodjas södra spets. Drönandet av baslinjer från livliga strandbarer började äntligen skingras, bortsköljda av bränningens lugnande krasch. Koh Ta Kiev, med sitt ensamma våningshus i trä mitt i en virvel av skog, verkade förkroppsliga lugnet – och det var inte ens öns största knep.

Se även  Hur man lever som en lokal i Kraków, Polen

När solen gick ner klättrade jag från den lilla färjan, dumpade mina grejer i en dragig sovsal och tog ett par glasögon från en hyrlåda. Jag vadade in i det varma havet precis när mörkret satte in och såg hur fosforescerande plankton runt omkring mig började flimra under ytan, vilket gav det grunda vattnet ett eteriskt sken. Jag duckade nedanför för att ta in showen tydligare, vattnet blockerade allt annat.

Jack Palfrey är assisterande redaktör för lonelyplanet.com. Följ Jack på Instagram @jpalfers

Massor av färgglada folkmassor översvämmar gatorna i centrala New York © Alexander Image / Shutterstock
Att hitta en stund av lugn är en stad med över rätt miljoner människor är ingen lätt bedrift © Alexander Image / Shutterstock

Njuter av en stund av lugn mitt i kaoset i New York

Det fanns inte mycket tid för tyst eftertanke i The Bronx. Men då och då, vanligtvis i skymningen, när trötta kroppar tog sig hem från jobbet och med besättningen på kvällen som ännu inte gick ut på gatorna, kunde en stund av lugn hittas. När jag sitter på stadstrappan och ser solen reflektera från kromfinishen på tåget 1 på väg till Manhattan i fjärran, skulle jag drömma om att resa.

Jag har haft turen att se lite av världen, men för mig är det att vara instoppad mellan ett hyreshus i tegel och en närbutik med en is med 10 cent körsbärssmak och ta in den svala brisen en varm sommardag. vad paradiset handlade om.

Alicia Johnson är destinationsredaktör för Centralamerika och Karibien. Följ Alicias tweets @ajgoinplaces

Få mer reseinspiration, tips och exklusiva erbjudanden skickade direkt till din inkorg med vår veckobrev.