Spenderingsdagbok: ett pars femdagarsresa till Cornwall

by hamim

Jag tillbringade fem dagar i Cornwall med min partner och balanserade cornish piroger, glass, skaldjur och cider med uppfriskande simturer i Atlanten och kustpromenader med spektakulär utsikt. Vår resa var i augusti, så Cornwall var livlig med andra turister och, precis som stora delar av Europa, är det en månad du betalar högre än genomsnittspriserna. Vi hade tur med utgifter före resan, lånade min pappas bil och bodde gratis i mina föräldrars semesterstuga, vilket sparade oss dyrbara slantar på boende och transport (minus bensin).

Utgifter före resan

Totalt: £99,50

Tåg: £91,30 för två returbiljetter från London till min hemstad i Somerset, köpta med 26-30 järnvägskort vilket sparar en tredjedel på kostnaden. I min hemstad hämtade vi min pappas bil och gav oss ut på vägen.

En landskapsbild av stranden, med tidvattnet som går ut
Towan

Snacks: Det skulle inte vara en roadtrip utan snacks. Vi stannade till på vägen och köpte två kaffe, Wine Gums och Twirl Bites för £8,20.

På marken

lördag

Totalt: £96

14:00: Vi anlände till Cornwall tidigt på eftermiddagen och trots att det regnade hela resan bestämde sig solen för att komma fram lagom. Vi begav oss direkt till Crantock-stranden, några minuters bilresa bort, för en promenad och ett dopp i havet. Som National Trust-medlemmar var parkering gratis.

18.00: Vi gick tillbaka till lodgen för att fräscha upp oss för kvällen, och tog oss sedan ut till en charmig liten restaurang som heter Båthuset. Det ligger i en pittoresk liten hamn i Newquay och serverar färsk fisk och skaldjur, vilket är ett måste när du besöker Cornwall. Vi delade havsabborrekroketter till att börja med (£12,50) och när vi var vid kusten och det var vår första natt, plaskade vi ut på en Fruits de Mer tallrik till vår huvudrätt, bestående av musslor, krabba, hummer och marulk, med magra pommes frites och bröd för doppning. Det viktigaste kom till £50 och med vin var den totala notan £88,50. Den andra sidan av hamnen är en strandsträcka med långa vågor perfekt för surfing. Vi såg folk surfa fram till solnedgången innan vi gick tillbaka till lodgen.

Se även  Gränskontroll kommer snart att vara ett minne blott för amerikanska resenärer
Till höger, träfasaden på puben The Boathouse i skymningen, till höger en närbild av skaldjursdiskens middag
Färska skaldjur stod på menyn till middag © Louis Austin / Lonely Planet

21:00: På vägen hem stannade vi till för en pint Cornish cider på en pub bara ett stenkast från lodgen, som kom till £7,50.

söndag

Totalt: £95,70

10:00: Efter en morgonlöpning längs en kuststig nära Crantock och frukost på lodgen från det välfyllda kylskåpet, var vi redo att ge oss ut på en dagsutflykt till St Ives.

kl 11: Vi körde till en liten by som heter St Erth, parkerade gratis vid tågstationen och tog ett tåg till St Ives för £5,30 för två returbiljetter. Det är bara 15 minuter på tåget, med enastående kustlandskap och havsutsikt, och sparar besväret med att köra in till denna extremt populära stad. Det var ett tips vi fick från en lokal och det lönade sig enormt.

En tom strand med gyllene sand med skuggor på sanden från molnen ovanför
Den drömska utsikten över St Ives från tåget © Louis Austin / Lonely Planet

13.00: När vi väl anlände till St Ives begav vi oss från tågstationen till stadens centrum och mötte oss för att komma till rätta med oss, innan vi tog en cornish pasty (3,50 £ styck) att äta i en park nära St Nicholas Chapel, som hade panoramautsikt över staden och havet. Med fulla magar var vi redo för en eftermiddag av kultur och köpte två kombinerade biljetter för att besöka Tate St Ives och Barbara Hepworth Museum and Sculpture Garden, för £14,50 per biljett. Eftermiddagen gick mot sitt slut med en Cornish cream tea, som är en scone med grädde och sylt och kaffe, som kommer till £8,50 totalt. När i Rom!

18:00: Vi stannade kl Healeys Cornish Cyder Farm på väg hem och hämtade några Rattler-cider – £10 för 8 flaskor – för att fylla på kylen. Den kvällen gick vi till en lokal pub som heter the Bowgie Inn som har underbar utsikt över Crantock-stranden. Jag hade hemmagjord lasagne och en shandy (jag körde), Andrew hade fish and chips och ett glas vin, och vi såg solen gå ner, allt för £35,90.

Till vänster är en närbild av en cornish pasty i rött och vitt omslag med havet i bakgrunden.  Till höger en kaffe, två scones, sylt och grädde
Korniska piroger och gräddte för perfekt söndagsmat © Louis Austin / Lonely Planet

måndag

Totalt: £101,15

09:00: Vi fick ut det mesta av den blå himlen och började dagen med ett energigivande dopp i havet på en strand som heter Polly Joke, 10 minuters bilresa bort, och betalade £1 för parkering. Efteråt gick vi tillbaka till lodgen och kokade ägg och bacon (som lämnades i kylen åt oss) till frukost. Vi tog två kaffe och några kex från en lokal butik för £5,55, innan du ger dig ut på ännu en dagstur, denna gång till Lands End. Parkeringskostnad £6 medan vi njöt av det dramatiska landskapet; vi såg det vilda Atlanten, djupblå till färgen, krascha in i vackra klippor och fick till och med en skymt av Isles of Scilly i fjärran. Turismen har förvandlat Land’s End och det känns nu lite som en nöjespark, men den naturliga skönheten är enastående.

Se även  Amerikaner kan nekas inträde till ett främmande land för att de inte kontrollerar tomma sidor i passet
Författaren poserar med en skylt där det står
Louis at Land’s End © Louis Austin / Lonely Planet

14:00: Nästa stopp, Porthcurno-stranden, som ligger 20 minuters bilresa längs kusten. Vi parkerade på stranden parkeringen för £2,10plockade upp två Cornish piroger för £9och satt på stranden och såg vågorna rulla in. Du kan inte besöka Cornwall utan att äta Kellys Cornish-glass och på väg tillbaka till bilen hade vi varsin: mintchocchips till Andrew och saltad kola till mig, för en summa av £5.

20:00: Efter att ha gått tillbaka till lodgen och njutit av en Rattler-cider bestämde vi oss för att äta en lite finare middag än kvällen innan. Vi gick till en restaurang som heter Lewinick Lodge, inbäddad på klippor med utsikt över havet och Newquays Fistral-strand. Vi hade båda tempura fisk med samfir och curry majonnäs till att börja (£7,50 styck). Jag hade Cornish krabba linguine för main (£18,50)Andrew hade krispig panko marulk (£19,50), och vi sköljde ner den med en karaff rosé. Notan kom till £72,50.

Till vänster en närbild av två glassstrutar.  Till höger två förrätter med tempurafisk.
Efterrätt före middagen? Det är en semester trots allt! © Louis Austin / Lonely Planet

tisdag

Totalt: £50,10

10:00: Vi hade en lat morgon på lodgen och käkade två smörcroissanter och två kaffe, som kom till £5. Vi gick sedan ut för att utforska Bedruthan Steps, en sträcka av fantastisk kustlinje med gigantiska klippor och hisnande klippor. Återigen var parkering gratis med ett National Trust-medlemskap.

13.00: Vi fortsatte sedan längs norra Cornwalls kust till den pittoreska staden Padstow. Vi hade mycket tur att hitta en parkeringsplats eftersom det är notoriskt svårt att parkera under högsäsong och det kostade oss £3,50 i ett par timmar. Först till kvarn: mat! Vi begav oss till en härlig liten pub som heter The Harbour Inn och åt smörgåsar med ost och pickle, och Andrew hade en pint Cornish lager. Totalt kom det till £17,30. Man skulle kunna tro att vi skulle bli mätta men efter en promenad runt den vackra fiskebyn plockade vi upp några kakor från Rick Stein’s Patisserie (en vaniljsås och en blondie), för £5 sammanlagt.

Se även  Hur man sparar pengar för en stor resa
Dramatiska klippor över en gyllene sandstrand.
Bedruthan Steps var tisdagsmorgonens stopp © Louis Austin / Lonely Planet

18:00: Efter att ha ätit ute de senaste tre nätterna, anmälde sig Andrew frivilligt för att laga middag till oss på lodgen, så vi gick hem via stormarknaden Morrisons och köpte två havsabborrefiléer, haricots verts, majskolvar, en citron och färskpotatis. Det skulle inte vara en semester utan vin, så vi hämtade en flaska rosé och begav oss tillbaka för en mysig kväll i. Butiken kom till £19,30.

onsdag

Totalt: £55,70

09:00: Det var tyvärr dags för vår Cornish-bubbla att ta slut, men inte innan vi begav oss till stranden en sista gång. Parkering på Crantock beach var gratis eftersom det är en National Trust-strand. Det var blåsigt och duggregn så vi valde en promenad i stället för att bada och plockade upp två kaffe på vägen tillbaka till bilen (5,60 GBP). Vi förbrukade det sista av kylskåpet till vår frukost och lyckades göra två skink- och ostmackor för resan också.

Till vänster poserar författarens partner på stranden med en kaffe i handen.  Till höger kvällshimlen med orange, guld och röda färger.
Lagom med tid för en sista promenad på stranden innan vi säger adjö © Louis Austin / Lonely Planet

12:00: Efter att ha packat ihop och vinkat hejdå till lodgen begav vi oss till en bensinstation för att fylla bilen redo för vår hemresa. Detta kom till £50,10. Väl tillbaka i min hemstad använde vi våra returbiljetter till London.

Slutsumman: £498,15

Anmärkningar:
Detta var den totala kostnaden för två personer för en femdagarsresa till Cornwall, så det kostar drygt 249 pund per person. Även om vi hade mycket tur att spara på boende och låna en bil för resan, njöt vi av några extravaganta middagar och kunde ha varit mer budgetmedvetna.

Få ut det mesta av din resa med sightseeingturer och aktiviteter från våra pålitliga partners.