Spontan 4-timmars rundtur i Manila

by hamim

manila turné

Manila är ökänt för sin monstruösa trafikstockning, föroreningar och överbefolkning och har sin egen charm från sin gamla spanska era som fortfarande är uppenbar från olika platser i Manila som Malate och Intramuros. Det finns vissa platser som Makati, Taguig eller Fort Bonifacio som är moderna och avancerade, medan det finns vissa delar som fortfarande är utarmade. Manila är en av de bästa destinationerna att besöka bland utlänningar och lokalbefolkningen. På grund av dess intressanta platser väljer de flesta turister att stanna ett par dagar för att utforska hjärtat av Manila innan de flyger till andra destinationer.

Det finns massor av fascinerande platser att besöka som Mall of Asia som är en av de största varuhusen i världen. Om du vill ha underhållning kan du också inkludera Manila Ocean Park, Star City, Resorts World Manila och tavernor i The Fort, Ortigas eller Eastwood på din lista. Men om du bara vill ta en promenad, måste du lägga till toppen av din lista är Manila Bay och SM Mall of Asias SM by the Bay. Och om du har ett hjärta att veta mer om Manila och dess vackra historia, måste du besöka de historiska platserna i Manila som Rizal Park, Fort Santiago, Filippinernas kulturcentrum, museer, kyrkor, etc.

Eftersom det var en helgdag här i Filippinerna i måndags för att fira National Heroes Day, hade jag möjlighet att besöka Manila. Det var bara ett spontant beslut av min längtan efter att resa. Men eftersom jag behöver spara pengar för min turné i Malaysia och Singapore om två veckor, är Manila det perfekta stället att besöka för en budgetresenär som jag. Jag har tilldelat 500,00 Php för min Manila-turné.

Se även  10 baksmällakurer från hela världen

Chinatown i hjärtat av Manila

Klockan var 11 på morgonen när jag gick hemifrån. Från Makati City tog jag en jeepney som gick till LRT Taft Station, tog ett tåg från LRT Taft Station till Carriedo Station, gick sedan av tåget och det var början på min Manila-turné. Utan någon resplan och att vara obekant med platsen, gick jag bara runt Carriedo, sedan Escolta till Ongpin tills jag såg den välbekanta välkomnande bågen i Chinatown. Eftersom klockan redan var 12, var mitt mål att hitta den bästa kinesiska restaurangen på den gatan. Jag frågade slumpmässigt 3 personer var de tycker var den bästa och billigaste kinesiska restaurangen i Chinatown och två av dem föreslog Lan Zhou La Mien. Jag gick dit och provade deras bästsäljande nudel, Beef LaMien, och ett halvdussin fryst dumpling.

lan zhou la mien

Beef La Mien från Lan Zhou La Mien

Lan-Zhou-La-Mien-menyn

La Zhou La Mien Meny

Kinesisk restaurang: Lan Zhou La Mien

Adress: 1354, Masangkay Street, Benavidez St. Binondo, Manila
Telefon: (02) 559 9466

Efter min Zhou La Mien-upplevelse turnerade jag runt i Chinatown i mer än en timme och gick sedan direkt till min nästa destination: Intramuros.

Intramuros: A Walk to Remember

Från Chinatown fortsatte jag att gå tills jag nådde Recto Avenue. Därifrån tog jag en jeepney med skylt som gick till Pier tills jag nådde Intramuros, en resa som varade mindre än 10 minuter. Från Bonifacio Drive började jag min resa i Intramuros och letade efter historiska landmärken.

turné i Manila

Bureau of Treasury Building, Intramuros, Manila

manila turné

Manila katedral, Intramuros, Filippinerna

När jag kom till General Luna Street såg jag ett gammalt hus i stenträstruktur tvärs över San Agustin-kyrkan. Jag gick in i den utan att ens veta att det var Casa Manila, ett museum som skildrar kolonial livsstil under den spanska koloniseringen av Filippinerna. När jag gick in i byggnaden var det första jag lade märke till arkitekturen. Möblerna, konstverken och till och med alla inventarier i huset är autentiska antikviteter. När jag var inne i Casa Manila kände jag att jag fördes tillbaka i tiden. Jag föreställde mig hur det var innan, hur det gick för familjen där den tiden. Jag föreställde mig varje hörn av museet och alla historier bakom huset med bara de väggarna och möblerna var de enda vittnena.

Casa Manila Museum, Intramuros, Filippinerna

Här är de saker du kommer att se i alla delar av museet. Jag har inga bilder eftersom det inte är tillåtet att fota inne på museet.

Se även  Incheckning: Sofitel Barú Calablanca Beach Resort

Bottenvåning:

Puerta Principal – huvudingång i kraftigt trä
Zaguan – Korridor
Uteplats –
Fontän –
Caballariza – inramad av tegelbågar där vagnen förvaras.

Första våningen:

Azotea – tak

casa manila, intramuros

Casa Manila-museet, Intramuros

Adress: Plaza San Luis Complex, Corner Real & Gen. Luna Streets, Intramurous, Manila
Telefon: (02) 527 4084
Inträdesavgift: Php50 för barn/studenter/pensionärer och Php75 för vuxna

Direkt efter mitt besök på Casa Manila tillbringade jag en timmes promenad längs Intramuros. Det var en fantastisk upplevelse att med egna ögon se skönheten i Manila; det är fortfarande synligt nu även om så många generationer redan har gått. Min erfarenhet i Manila har öppnat mina ögon för att få veta mer om Manila och dess historia. Jag kommer definitivt att komma tillbaka en av dessa dagar med min egen resplan för att besöka andra historiska platser i Manila.