Mina 6 favoritöar att besöka runt om i världen

by hamim

Filippinernas skärgård består av 7 641 öar. Jag är född på en av dem, så jag är bekant med livet på stranden. Jag lyfter dock fram öar jag hittat på fyra olika kontinenter, inte bara på grund av strandlivet. Dessa sex är oförglömliga på grund av en fantastisk sak, ibland två eller tre – en naturlig formation, en plats i historien, en unik skapelse eller till och med något helt annorlunda.

En av Mariettas gömda stränder

En av Marietas gömda stränder

1. Marietasöarna

Den dolda stranden och den mexikanska Galapagos

De Marietasöarna är på södra Mexikos Bay of Banderas, utanför den populära Puerto Vallarta. Det är två, 900 meter från varandra. Båda obebodda, tillsammans bildar de en National Marine Park och UNESCO MAB (Man and Biosphere) Reserve. Det sägs att ett oskyldigt Facebook-foto av dess Dold strand gick viralt och förde massor av turister till öarna, vilket skadade området.

Stränga nya regler har sedan dess implementerats. Vi kunde till exempel bara snorkla utanför strängen av gula bojar som avgränsade Isla Redonda, den minsta av de två som vaktar ingången till Hidden Beach. Endast 116 personer per dag kan komma in (stängt på måndagar och tisdagar), så du måste gå tidigt. Du måste simma genom en 50 fot lång smal vattentunnel genom den vulkaniska klippan som leder till stranden nedanför kraterhålet. Jag kan inte simma, och min man ville inte gå utan mig, så vi var bara tvungna att vara nöjda med fantasin på bilderna.

På Isla Larga, den större ön, var vi tvungna att gå barfota för att utforska sina egna ”dolda stränder” och en tusen fot lång väg. Det var gott nog, vi tröstade oss. Öarnas undervattensliv vimlar av sällsynta fiskarter, havssköldpaddor, delfiner och mantor. De är också ett skyddat fågelreservat med 92 arter, inklusive den världsberömda blåfotade booben och stora fregattfåglar, vilket ger dem smeknamnet ”Mexikanska Galapagos”. Vi tog många bilder inklusive de av Lion Head, Deadman’s Cave, Blowhole och Stone Arch.

Proffstips: Båtresan från Puerto Vallarta är lång, så ett alternativ är att ta en bil, taxi eller buss från Puerto Vallarta till Punta de Mita, den närmaste punkten till öarna. Kostnaden för båtturen är billig och du kan upptäcka valar på vägen!

Palawan, Filippinerna

Palawan

Fotokredit: Phuong D. Nguyen / Shutterstock.com

2. Palawan

Två UNESCO världsarv

Jag kunde inte vänta med att visa min man Palawan. Den femte största i skärgården, sticker ut så att den har landets västligaste punkt. Det har två UNESCO: s världsarv och har konsekvent stannat på listor över de 10 bästa öarna i världen.

Den första av världsarvsplatserna är Tubbataha-revet, en av världens bästa dykplatser bara 150 kilometer utanför Puerto Princesa, huvudstaden. Det är ett atollrev med en mycket hög täthet av marint liv. Den har en 100 m vinkelrät vägg, två laguner och två korallöar.

Den andra är världens längsta (8,2 km.) farbara Underjordisk flod bara två och en halv timme från Puerto Princesa. En kort promenad genom en grön skog bebodd av apor och monitorödlor tar dig till fenomenet med floden som rinner rakt ut i havet, mitt i det vackra kalkstenskarstbergslandskapet utanför och de fantastiska formationerna inuti dess djupa kammare.

Även Iwahig straffkoloni, ett ”fängelse utan murar” fascinerade min man. Omkring tre tusen interner inhystes på cirka 45 000 hektar (ursprungligen) mark, de enda riktiga barriärerna fanns i den maximala säkerhetssektionen. Fångar med minsta och medelhög säkerhet försågs med en del mark och husdjur för att bygga upp en försörjning för sina familjer. Några praktiserade hantverk och vi köpte några av deras produkter i presentbutiken. Ingen försöker fly eftersom det var en säker död i bergen.

Proffstips: Ön är också känd för sina stränder och orter i världsklass som El Nido och förtrollande öar som Coron och de i Honda Bay. Puerto Princesa och andra närliggande platser erbjuder fler attraktioner: grottor, vattenfall, mangrover, parker, vilda djurskyddscenter och till och med flyktingläger.

Shetlandsponny i Lerwick

En shetlandsponny framför Brock of Clickimin i Lerwick

3. Shetlandsöarna

Brochen Och Världens Minsta Ponny

Efter Island lade vårt kryssningsfartyg till kl Lerwick (befolkning 7 500), huvudstaden på de nordligaste öarna i Skottland kallas Shetlandsöarna (befolkning 23 000). Vi såg typiska stenbyggnader vars grund låg på vattnet, Fort Charlotte, Lerwick Town Hall, Shetland Museum and Archives och Old Town Center.

Efter rundvandringen var det tid kvar innan man måste gå tillbaka till fartyget. Vi hade ett val mellan en plats där människor hade bott sedan mesolitiska perioden, tillgänglig med buss, eller gå med på en shetlandsponnytur. Vi vågade åka bussen ensamma för att komma till Broch av Clickimin. Byggd under det första århundradet f.Kr., det är en mycket dramatisk järnålderns torrstenskonstruktion med ihåliga väggar som bara finns i Skottland.

Med otrolig tur, a Shetlandsponny betade på det klargröna gräset runt Broch! Världens minsta ponnyer, som har sitt ursprung på Shetlandsländerna, står bara upp till 42 tum, har en tung päls och har korta ben. Ändå används de för ridning, körning och packning eftersom de är mycket starka för sin storlek.

Azure Window i Gozo, Malta

Azure Window i Gozo

4. Gozo

Äldre än pyramiderna i Giza och Stonehenge

Jag tog ledigt med min BFF för att besöka den maltesiska skärgården. Vi hörde att många filmer spelades in Gozo Island, en ö på cirka 26 kvadratkilometer. Så vi tog den 25 minuters färjeresa från Malta, den större ön, genom Gozokanalen. Istället för filmuppsättningar såg vi något annat.

Där fanns Azure-fönstret, en stenbrobåge på stranden som kollapsade två år senare. A Fungus Rock som är värd för en lovande medicinal svampväxt fascinerade oss och Ta’ Pinu National Shrine rymmer så många mirakelartiklar. Äntligen var det unikt att se Jungfru Marias staty mitt på stranden vid Ramlabukten.

Det som imponerade mest på oss var en stor hög med gamla svärtade stenar som stöddes samman i vissa delar av stödstrukturer. Det var Ġgantija tempelkomplex, äldre än antingen pyramiderna i Giza, eller den förhistoriska Stonehenge och den näst äldsta bara till Göbekli Tepe i Turkiet. Tillsammans med de andra templen på Malta är det en UNESCO: s världsarvslista; den tidigaste av serien, uppförd under yngre stenåldern (3600–2500 f.Kr.).

Proffstips: Vi tog en av ”Hop-On Hop-Off”-bussarna till dessa hållplatser. En taxi skulle ha tillåtit oss att stanna längre vid templet.

Ile St. Marguerite, Frankrike

Ile St. Marguerite

Fotokredit: GLF Media / Shutterstock.com

5. Île St. Marguerite

Mannen I Järnmasken Och Franska Rivieran

För en bröllopsdag valde jag och min man att vara på franska rivieran, besöker Antibes, Cannes, Nice, Grasse, Eze, St. Paul de Vence och Monte Carlo från en bas i Mougins. När vi var i Cannes fick vi reda på det Lerins öar, en grupp av fyra små medelhavsöar utanför kusten. De två största och bebodda är Île Saint Honorat med ett historiskt cistercienserkloster och Île Sainte Marguerite där en fästning har en berömd cellockupant.

Vi valde det senare. Från färjeläget vandrade vi till toppen av kullen till det som kallas Musee de la Mer. Min man älskade den mörka cellen där mannen i järnmasken hölls fången i 11 år. Vad jag älskade mer var att vi kunde ta hem bilder av en helt annan vy av Franska Rivieran, Cote d’Azur, Cannes hamn och Palais des Festivals från ön.

Orapiu Bay på Waiheke

6. Waiheke

Öviner som är i världsklass

Waiheke Island är den näst största och mest befolkade ön utanför Auckland, Nya Zeeland. Det rankades som fjärde/femte bästa ödestination i världen under några år. Från färjeläget hyrde vi en bil och fortsatte till den sydligaste delen av Orapiu Bay. Efter några bilder körde vi österut genom ojämna kustvägar, obrukade åkrar, idylliska scener med fårflockar och rika olivlundar.

I den östligaste delen dröjde vi kvar vid Man O’ War Bay, där vi fotograferade de vackra scenerna som är populära för evenemang och provade bästsäljarna från den enda vattennära vingården i världsklass på ön. Nöjda återupptog vi vår vandring norrut och sedan västerut där de flesta av de 9 000 öbornas strandnära residens finns. Längre västerut på Ocean View Road hittade vi de avundsvärda semesterbostäderna för 3 000 rika Aucklandbor, kvar i ett som ägs av en vän. Tillbaka till färjesidan, där de flesta konstgallerier, butiker, restauranger etc. finns, valde vi att äta sen lunch på den prestigefyllda Mudbrick Winery and Restaurant. Kocken parade ihop viner i världsklass till vår måltid och förklarade varje par när det serverades. Vi valde att sitta i den vackra öppna trädgården på en kulle istället för den utökade balkongen eller däcket på andra våningen. Från varje var det en mystisk utsikt över Auckland och Rangitoto Island. Till efterrätt flyttade vi till det närliggande Cable Bay Winery att prova viner efter middagen och få en annan utsikt över Auckland från den vidsträckta grönskan som rullar ner till vattnet nedanför.