Spring, gå inte: bemästra konsten att snabbpacka

by hamim

Få saker ger frihjulsresenärer större nöje än att ta en beställning och vända ut och in på den. ”Gå, spring inte!” säger de ogillande lärarna, kunniga simbassängskötare, fula skyltar och andra agenter för den roliga polisen.

Nåväl ”bah” till det, för när det kommer till att utforska naturen känner en del av oss att vi kan uppleva mycket mer genom att snöra ett par trail-running skor på några flotta fötter, packa lätt och röra sig snabbt.

En spårlöpare som kör längs åsen på ett berg © Ascent Xmedia / Getty Images
En spårlöpare som kör längs åsen på ett berg © Ascent Xmedia / Getty Images

Snabbpackande fakta

Det är ett väldigt enkelt koncept: istället för att gå en stig springer du den. Varför? För det känns bra, och det låter dig täcka större mark, utforska mer avlägsna hörn och se landskapet från en helt annan synvinkel. Att springa betyder inte nödvändigtvis att rusa. Det kan innebära ett engagemang i terrängen som är mycket mer taktil än vad traditionella vandrare inser, med varje rot och sten som analyseras innan foten faller på den.

Lite fart kan ganska lätt leda till rikedom av smyg också, och ofta kommer snabbpackare att njuta av möten med ett blygt djurliv som pratsamma, klapprande vandrare bara kan undra över. Trailrunning tillåter en resenär att göra en ”dagspromenad” före frukost. Fastpackers – som tar idén till nästa nivå och bär utrustning över natten – kan ta sig an långdistansexpeditioner på dagar snarare än veckor.

Funktioner - Kepler-ridge-run5-f9bab7fdfba6
Traillöpare mitt i ett endagsäventyr längs den 60 km långa Kepler-banan i Nya Zeeland, mer vanligt som en 3- till 4-dagars promenad © Patrick Kinsella

Vart i världen

Platser som har stora vildmarker och bra nätverk av välskötta långvägar är idealiska för snabbpackningsäventyr. Nya Zeeland är ett enastående exempel, med sitt system av stora promenader och otaliga andra toppleder som alla sköts om på ett utmärkt sätt av Department of Conservation. Världsberömda rutter som Milford, Routeburn, Tongariro Circuit och Abel Tasman är, på papperet, flerdagarsåtaganden för vandrare, men en hyggligt vältränad fastpacker kan genomföra dem på en eller två dagar, samtidigt som han upplever hela terrängens glans. de korsar.

Se även  Thailand erbjuder längre visum vid ankomst för att locka fler resenärer

Andra fantastiska platser för snabbpackning kan hittas över hela världen på så olika destinationer som Australien, Kanada, USA, Storbritannien, Sydafrika, Irland, Japan, Tyskland, Kenya, Columbia, Italien, Ecuador, Frankrike och Peru. Dessa länder har alla sensationella stigar med stug- och campingplatser som är mogna för att utforskas av resenärer som springer på spår. Du kan åka var som helst med rätt utrustning och attityd, men överväg noga klimatet när du planerar när och vart du ska åka – att undvika extrem värme eller kyla kommer uppenbarligen att göra eskapaden mycket roligare.

Funktioner - DCIM100GOPROGOPR0173.
Författaren – på bilden här längst bak, genom att korsa Tongariro Circuit – var en del av ett tremannaexpeditionsteam som satte sig för att slå rekord för att springa Nya Zeelands nio stora promenader på 9 dagar © Patrick Kinsella

Bekväma och slitstarka löparskor är avgörande för en framgångsrik snabbpackningsresa. Alla har en personlig preferens om hur mycket stoppning han eller hon gillar mellan sina pinkies och stigen, men såvida du inte är en mycket erfaren barfotalöpare är det inte dags att experimentera med minimalistiska skor. (Faktum är att det inte är dags att testa något nytt – se till att du har fått igenom all din utrustning i god tid innan du åker – särskilt dina skor.) Du vill ha något som balanserar lätthet med bra nivåer av stöd och skydd mot väder och vind: XA Pro 3D GTX från Salomon (salomon.com) är perfekta, men för extra studs, prova en trailsko från Hoka One One (hokaoneone.com).

Ta lager, börja med en teknisk t-shirt eller två (gjord av ett polytyg – vilket märke som helst duger, du behöver inte spendera mycket) som torkar snabbt efter att ha blivit dränkt i svett eller regn, och en långärmad lättvikts merinoull topp som de tillverkade av Icebreaker (icebreaker.com) eller Smartwool (smartwool.com). Din destination kommer att avgöra hur många lager du behöver, men en högkvalitativ, andningsbar skaljacka (tillverkad med Gore-Tex, eVent eller liknande material) är alltid en utmärkt investering – Minimalist by Marmot (marmot.com) är ett bra alternativ. Torra strumpor och mössa i mössa är guld värda i slutet av en dags löpning, och det är värt att förvara termik.

Se även  Turkiet kommer att vara en av de mest trafikerade sommardestinationerna i år - här är vad du kan förvänta dig om du besöker

Förpackningar för att göra spår

Sök efter en ryggsäck i dagsstorlek (10–30 liter, beroende på omfattningen av din eskapad), med en bra sele (midja och bröstbensremmar är nödvändiga för att den inte ska trilla medan du joggar), lättillgängliga fickor (för att gömma trail snacks att äta på hoven), en ventilerad seledesign (för att stoppa din ryggsvettning) och ett inbyggt hydreringssystem (säkrad vattenblåsa med slang). Fiskgjuse (ospreypacks.com) och Camelbak (camelbak.com) båda är utmärkta förpackningar för detta ändamål.

Ljusets hastighet

Eftersom du måste bära med dig allt medan du springer är det viktigt att resa så lätt som möjligt, men snåla inte med kvaliteten – en utrustning eller garderobsfel i vildmarken kan vara allvarligt. För övernattningsuppdrag behöver du en sovsäck som erbjuder maximal valuta för minsta möjliga bagage, så skänk pengarna på ett bra gåsdunsnummer som Alpkits ultralätta PipeDream (alpkit.com). Många långväga leder har hyddor, vilket är väldigt användbart, men om du ger dig ut i den genuina vildmarken i flera dagar behöver du någon form av lätt skydd. I varmare områden en enkel presenning som Siltarp från Rab (rab.utrustning) eller Escapist by Sea to Summit (seatosummitusa.com) kommer att räcka, men för mer skydd, gå till ett enmans litet tält som Vaude Bivi (vaude.com). En spis är en annan faktor: MicroRocket eller WhisperLite från MSR (msrgear.com) är bra alternativ, och samma företag tillverkar utmärkta integrerade matlagningssystem (pannor och tallrikar) som är kompatibla med deras spisar för enkel förvaring.

Tankar på

Du kan spendera en förmögenhet på förberedda uttorkade måltider – och några, som de från Backcountry Cuisine (backcountrycuisine.co.nz) är nästan värda det – men det är också lätt att ta din egen lättviktsgräs. Gå till kolhydrater (pasta, havregryn, couscous) och protein (mandel, tonfiskpåsar), men försumma inte smaken: några torkade örter väger nästan ingenting.

Nej-sägare och trailmanier

Fastpacking är en förvånansvärt kontroversiell fråga. Vissa infärgade vandrare gör undantag från folk som travar längs stigar, även om traillöpning utan tvekan är en sysselsättning med mindre effekt än vandring. När allt kommer omkring bär du lättare redskap och spenderar mindre tid på stigen och i hyddor/campingplatser, vilket lämnar ett mindre fotavtryck och förbränner mindre bränsle. En del av argumentet verkar kretsa kring det faktum att du ”borde” ägna mer tid åt att uppskatta den uppslukande upplevelsen av rutten, men egentligen är alla fria att njuta av vildmarken på sitt eget sätt: cyklister rider, vandrare vandrar, löpare springer – ingen biggie.

Se även  Sex smartphoneappar för budgetresor

Det säger sig dock självklart att du bör vara artig mot andra stiganvändare, inte tränga förbi dem, låta folk veta när du närmar dig bakifrån och definitivt inte skräpa banan med gel-omslag eller annat avfall.

Funktioner - Spinifex-Ben-and-Luke-b55373be3078
Golden hour på flankerna av Mt Zeil i Australien – en scen som sällan ses förutom av trail blazers © Patrick Kinsella

Välj dina spårkompisar noggrant

Många fastpackers och trailrunners gillar känslan av att gå ensam och vara helt nedsänkt i terrängen, men du behöver inte vara Billy No Mates. Ett delat snabbpackningsäventyr kan hjälpa till att skapa en livslång vänskap, men se till att du ger dig ut på spåren med någon som vill ha samma sorts upplevelse som du gör. Om en person vill sätta en snabbast kända tid (’FKT’ om du har bråttom – uppenbarligen har du det) och den andra ibland vill stanna och titta på solnedgången eller sakta ner för att lukta på vildrosorna, kan konflikten snabbt stiga upp.

Andra tips

Var försiktig: ta en karta och kompass och vet hur man använder dem. Packa också en liten första hjälpen-låda, en rymdfilt och en telefon, och låt folk veta vart du ska och när du förväntar dig att vara tillbaka.

Spela in din rutt: en smart klocka som Ambit by Suunto (suunto.com) visar dig exakt var du har varit, hur mycket höjd du uppnått och hur snabbt du rest.

Njut av det: om du inte försöker slå ett rekord är det inte ett lopp. Stanna upp ibland och drick in utsikten.

Få mer reseinspiration, tips och exklusiva erbjudanden skickade direkt till din inkorg med vår veckobrev.

Leave a Comment