Amerikaner kan uppleva denna fantastiska karibiska destination och lämna sina pass hemma

by hamim

Dela artikeln

Senast uppdaterad

Har du drömt om att lämna allt bakom dig och åka iväg till Karibien men fortsätta att skjuta upp passförnyelsen? Lyckligtvis kan amerikaner uppleva skönheten och charmen i Karibien utan pass!

Faktiskt, Amerikaner kan uppleva det bästa av Karibien utan passutan att växla pengar, utan en långdistansflygning och utan att ta itu med besväret med begränsningar av internationella mobiltjänster.

Kvinna som går längs stranden i puerto rico, Karibien

Ta det från mig, Puerto Rico är den mest tillgängliga karibiska destinationen

När möjligheten att resa till Puerto Rico i höst dök upp hoppade jag på det direkt. Efter att ha bott någon annanstans i Karibien sedan juli var jag intresserad av att se hur olika saker var i San Juan. Som amerikan, Jag visste att jag kunde resa till Puerto Rico utan pass. Det registrerade dock inte hur lätt det var att besöka förrän jag flög till San Juan.

Flygningen var en bris! En härlig 2,5 timme från Miami med underbart väder, så utsikten från ovan förvandlade världen nedanför till en tavla.

Efter att aldrig ha varit i Puerto Rico kände jag mig fortfarande som att jag reste till ett annat land utanför staterna. Med Puerto Rico som ett amerikanskt territorium var dock flyg till San Juan som alla andra inrikesflyg. När jag landade och tog min telefon från flygplansläget hade jag fantastisk mobiltjänst. Väl avplanat kände en liten del av mig att jag behövde gå igenom tullen.

Istället, Jag var utanför flygplatsen och väntade på min marktransport om cirka 5 minuter! Bilresan till mitt hotell, Sheraton, var smidig och kort, vilket kändes utanför normen för Karibien. Om du har besökt en stor del av Karibien vet du förmodligen hur grova vägarna kan bli!

Glöm inte reseförsäkringen för din nästa resa!

Travel Off Path rekommenderar dessa 5 snabbt och enkelt Reseförsäkring planerar att registrera dig nu

Planer som börjar på endast $10 per vecka

Sheraton Exterior Shot, Puerto Rico, Karibien
Bild med tillstånd av: Sheraton

Inte Puerto Rico jag förväntade mig

Som vi alla vet tenderar media ofta att överdriva. När mitt avresedatum kom närmare såg jag två orkaner landa i Puerto Rico. Först Fiona och sedan Ian. Vänner och familj frågade mig hela tiden om jag planerade att avbryta min resa. Jag hade aldrig för avsikt att göra det, men undrade hur det skulle se ut när jag kom.

Se även  6 bästa stränderna i Maryland att besöka i augusti 2022
orkanstormen fiona
Orkanen Fiona närmar sig Puerto Rico Kredit: Zoom.Earth

Jag räknar inte på något sätt bort från den inverkan orkanen Fiona och orkanen Ian hade på invånarna i Puerto Rico, särskilt de i söder. Men när jag utforskade San Juan såg jag inga bevis på stormskador och inga områden utan ström, förutom enstaka trafikljus. Allt verkade fungera som vanligt.

När han pratade med min chaufför på väg till hotellet, berättade han om sina upplevelser genom olika orkaner. Han berättade för mig hur mycket hans liv förändrades under orkanen Maria, en av de värsta som någonsin drabbat ön. Fiona och Ian var ingen jämförelse, åtminstone för honom.

Orkanen Mario Puerto Rico flaggamålning

Brad Dean, VD för Discover Puerto Rico, informerade oss senare på en presskonferens att orkanen Fiona knappt påverkade resenärers planer på att komma till ön på semester. Mindre än 10 % avbokade sin resa, och med Deans ord, Orkanen Fiona var ”ett bakslag, inte en återställning.” Faktum är att de flesta Puerto Rico var och är fortfarande helt öppet och säkert för resor.

Ett av de bästa sätten att ge tillbaka

Det kan verka kontraintuitivt, men ett av de bästa sätten att hjälpa den lokala ekonomin i Puerto Rico, även efter en orkan, är genom resor och turism. Till och med något så enkelt som att ta en snabb bit på ett lokalt bryggeri räcker till och stöder lokalbefolkningen som arbetar där.

Under min vistelse hade jag nöjet att prata med många lokalbefolkning som arbetar inom turistsektorn. Var och en av dem ekade denna känsla, att resa till Puerto Rico och njuta av lokala aktiviteter är ett av de bästa sätten du kan hjälpa till.

En enorm kulturell upplevelse

Eftersom det var min första gång i Puerto Rico visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. Mina typiska resmål är mestadels europeiska, och Jag har en djupt rotad kärlek till det gamla. Att förundras över skönheten i St. Paul’s Cathedral i London, gå bland forntida vikingagravhögar i Mølen och utforska slottet Blarney på Irland är minnen som stelnar i min hjärna. Inte på grund av deras visuella dragningskraft, utan på grund av kopplingen jag kände till historien och kulturen kring dessa upplevelser.

Puerto Rico har nu en plats bland denna speciella uppsättning minnen, och jag kan inte vänta med att gå tillbaka. Att gå genom det historiska distriktet Old San Juan visade mig att amerikaner inte behöver resa långt för att se en unik blandning av historia. Old San Juan är den äldsta staden i USA och dess territorier. Besökare kan se vackra byggnader som visar barock, nyklassisk, gotisk och spansk kolonial arkitektur – allt inom gångavstånd från varandra. På den västra sidan av Old San Juan, går vissa byggnader tillbaka till 1500-talet — historieälskaren i mig kände mig som hemma.

En unik inblick i historien

Jag utforskade Old San Juan på ett unikt sätt som jag starkt rekommenderar till alla som besöker området. Istället för att bara gå runt och utforska självständigt, gick jag på Old San Juan Walk & Taste Tour med The Spoon Experience. Den här turen var inte bara en guidad promenad bland vackra byggnader och uppleva lokal mat och dryck. Även om det verkligen var en del av det, var det som gjorde turnén oförglömlig den stora mängden historia som vältaligt uttrycks av vår otroliga guide.

På bara några timmar provade jag de mest autentiska lokala livsmedel som fanns tillgängliga samtidigt som jag lärde mig varje måltids historiska och kulturella betydelse. Mellan våra matstopp pratade vår guide om Old San Juans rika historia. Från de uppenbara detaljerna som dess strategiskt försvarbara position, till det inte så uppenbara faktumet att den oändliga nyansen som San Juans arkitektur erbjuder bara existerar på grund av dålig kompassläsning under stadens planering. Det delades så mycket otrolig historia, och jag kan inte vänta med att gå tillbaka och göra det igen för att lära mig mer!

Se även  5 amerikanska nationalparker att njuta av natursköna höstvyer 2022

De 6 bästa anledningarna till att jag ska åka tillbaka till Puerto Rico

• Det är så lätt – Att besöka Puerto Rico var som att ta allt bra med Karibien och förpacka det med lätt inrikesflyg. Mitt flyg från Miami tog bara 2,5 timmar och att ta sig genom flygplatsen och till mitt hotell var en bris. Om jag bodde i Miami, skulle jag besöka Puerto Rico varje ledig långhelg.
  • För mer av Old San Juan – Jag blev kär i Old San Juan när jag såg den. Arkitekturen, de charmiga små butikerna och den enorma kulturupplevelsen har cementerat denna vackra stad i mitt sinne.
  • För Äventyret – Min resa tillbringades i San Juan, men nästa gång jag åker till Puerto Rico planerar jag att kolla in fler off-the-beaten-path-sevärdheter. Några som jag har i åtanke inkluderar El Yunque National Forest och Laguna Grande, en biovik där besökare kan uppleva skönheten med bioluminescens i vattnet.
Bioluminescerande Bay Water
  • För More Beach Tid – Jag tillbringade inte mycket tid på stränderna, men kommer definitivt att göra det i framtiden! Från den underbara El Escambrón i San Juan till den fantastiska Pelícano Beach i Ponce, jag kommer att spana in Puerto Ricos stränder under mina framtida resor.
  • För konsten – Jag hade nöjet att delta i en konstvandring i Santurce, en kommun i San Juan känd för sin pulserande konstscen och spännande nattliv. Precis som den kulinariska turnén var det en historielektion i förklädnad. Jag lärde mig mer om Puerto Rico och dess folk under turnén än jag någonsin haft i skolan. Detta berodde helt på vår otroliga guide från theartwalkpr.
Se även  Vår reseguide och upplevelse att bo i Casa Blanca i Las Terrenas, Samana
  • För Maten – Maten, jag saknar den så mycket! Bortsett från Old San Juan Walk & Taste tour, hade jag nöjet att ta en matlagningskurs med Mesa Redonda vid det härliga Cocina Abierta. Min grupp var ansvarig för att göra Sofrito, en bas för många Puerto Ricanska rätter. Allt var otroligt, och jag gick därifrån övertygad om att varje måltid borde börja med Alcapurrias och sluta med Tembleque.

Bästa tiderna att besöka Puerto Rico

Jag är av den åsikten att när som helst är den bästa tiden att besöka. Men beroende på dina preferenser finns det månader på året som bäst passar dina behov.

• För att undvika folksamlingarhålla sig till axeln säsonger av September till mitten av december och mitten av april till maj.
  • Att spara pengar, juni till september är generellt mer överkomligt, eftersom det är orkansäsong. Håll bara ett öga på vädret och se till att köpa en lämplig reseförsäkring så är du redo.
  • För att undvika regniga dagarskjuta för februarieftersom det är en av de torraste månaderna på året.
Puerto Rico landskap

Hur man kommer dit

Även om du kan stanna och se Old San Juan för en dag under en kryssning, om du vill stanna i Puerto Rico ett tag, måste du flyga. Det är här Puerto Rico lyser jämfört med många andra karibiska destinationer. San Juan har över 25 direktlinjer från det amerikanska fastlandet, och det är otroligt enkelt att flyga in.

Amerikaner kommer inte att behöva ett pass, och det finns ingen lång tullkö som väntar på dig vid landning. Inte bara det, det är vanligtvis ganska prisvärt. Till exempel kan ett direktflyg från New York City till San Juan hittas för cirka $300 med JetBlue i november, handbagage ingår. Puerto Rico är utan tvekan en av de mest tillgängliga destinationerna i Karibien.

Puerto Rico San Juan strandsemestermål

Den främsta anledningen till att jag kommer tillbaka

Jag anlände till Puerto Rico utan att veta vad jag skulle förvänta mig. Jag gick därifrån med en nyfunnen kärlek och respekt för kulturen och människorna som gjorde den här ön levande. Även om upplevelserna i sig var otroliga, människorna bakom dem var den sanna magin. Och de, mer än något annat, är anledningen till att jag kommer tillbaka.

**Travel Off Path var gäst på Upptäck Puerto Rico som hjälpte till med att skapa denna resplan genom att vara värd för några av våra boenden och attraktioner. Våra åsikter, rekommendationer och förslag förblir våra egna.**

Traveller Alert: Glöm inte reseförsäkringen för din nästa resa!

Resa-off-Path-grupp-1-1
PRENUMERERA PÅ VÅRA SENASTE INLÄGGEN

Ange din e-postadress för att prenumerera på Travel Off Paths senaste resenyheter, direkt till din inkorg

Den här artikeln publicerades ursprungligen på TravelOffPath.com