Den mest avkopplande semestern i Puerto Vallarta ligger bara 5 minuters bilresa från flygplatsen

by hamim

Dela artikeln

Senast uppdaterad

Som många av oss vet kan det ibland visa sig svårare än väntat att få chansen att verkligen varva ner på semestern. Bara för att du har kommit till ett vackert område med sol och sand betyder det inte att din hjärna plötsligt stänger av vardagens ständiga surrande. Men jag bara helt urkopplad för första gången på länge efter att ha tillbringat några dagar på den mest avkopplande semesterorten i Puerto Vallarta, The Westinsom ligger bara en snabb fem minuters bilresa från flygplatsen.

Westin Resort exteriör av byggnad i Puerto Vallarta Mexiko

Att försöka varva ner kan faktiskt vara stressigt

Har du någonsin försökte att vila? Uttalandet i sig är lite av en oxymoron. Prova till koppla av? Att försöka slappna av och att misslyckas kan vara sin egen källa till stress. Att koppla av ska vara enkelt, och kl The Westin, det var.

För att verkligen förstå hur sällsynt denna upplevelse var för mig, måste jag berätta för dig om en hemlighet…

Jag älskar mitt jobb.

Nej, allvarligt. Jag har aldrig varit så passionerad för något annat i hela mitt liv, och jag är så tacksam över att få säga det! Det kan dock vara svårt att varva ner eller koppla ur när du är så investerad och intresserad av något. Jag ser egentligen inte det här som en nackdel eftersom det är det jag brinner mest för.

Ändå, oavsett hur jag känner för det, är det klokt att koppla ur då och då för mental hälsa och avkoppling. Tur för mig, The Westin gav mig inget val! Även om jag försökte jobba (vilket jag gjorde), kunde jag slappna av mer än på månader.

Palmträd med siffran 55 skrivet på westin puerto vallarta, en före detta palmträdgård
Westin Puerto Vallarta ligger på tomten till en gammal palmträdgård, och man är mycket noga med att bevara dem. Varje träd är numrerat och sköts noggrant.

Bekymmersfri från början

Jag hade turen att ha raden för mig själv på flyget in, och det blev bara lättare därifrån. Att ta sig igenom tullen i Puerto Vallarta är en bris, och transport från flygplatsen ordnades genom The Westin.

När jag gick utanför väntade min chaufför redan på mig med en skylt som hade mitt namn på. En snabb 5-minuters bilresa senare, och jag möttes av The Westins vackra lobby och signaturdoft av vitt te. Mina sinnen var behagligt överväldigade och jag kände att jag hade kommit in i en annan värld.

**Författarens flygplatstips**

Ett snabbt tips för att navigera på Puerto Vallartas flygplats – se till att du inte faller för någon av timeshare-folkets taktik i ”hajtanken”. Människor på flygplatsen kommer att försöka övertyga dig om att de är din transport, fall inte för det. Gå hela vägen utanför flygplatsen, där de faktiska transportoperatörerna kommer att vänta.

Topp 5 reseförsäkringsplaner för 2023 från 10 USD per vecka

Se även  Topp 5 saker som amerikaner behöver veta om mexikansk kultur
Westin puerto vallarta hotellobbyn
Westin Puerto Vallarta Hotel Lobby

Byggnadens omfattning, det perfekta vädret och den underbara omedelbara servicen gjorde att allt kändes overkligt. Mina väskor togs snabbt bort för att föras till mitt rum, incheckningen tog hela två minuter och jag var på mitt rum strax efter. Jag hade bara landat drygt trettio minuter tidigare och njöt redan av en kopp afternoon tea medan jag njöt av den otroliga utsikten från min balkong.

Utsikt från balkongen på westin, pooler nedanför med havet och bergen i fjärran
Utsikt från balkongen på 7:e våningen i The Westin Puerto Vallarta

En middag som kommer att mala dig, bokstavligen

Som ensamresenär och borderline introvert kan det ibland vara utmanande att lära känna nya människor. Efter en lång dag med flyg kan mina energinivåer göra det svårt att anstränga sig för att lära känna människor jag aldrig träffat eller till och med komma ikapp dem som jag redan känner. Allt förändrades under första kvällens middag kl The Westin.

Vår grupp (som bara hade träffats praktiskt taget fram till denna punkt) träffades i lobbyn innan de gick genom den underbara fastigheten till vår middagsplats. Westin ligger på vad som brukade vara en palmträdgård, och stora ansträngningar gjordes för att bevara träden. Även bassängerna byggdes runt befintliga träd. Hela resorten känns mysig — som om du är avstängd från hela världen, så promenaden gjorde redan kvällen speciell.

Westin byggdes på grund av en före detta palmträdgård. Stora ansträngningar görs för att bevara träden, som var och en är distinkt numrerade.

När vi nådde vårt middagsställe slog stämningen in på riktigt. Vi hade bokat en ”solnedgångspicknick” precis på gräsmattan med utsikt över stranden, och jag visste direkt att det skulle bli en fantastisk kväll. Att komma ner närmare marken gav hela upplevelsen en mycket mer intim känsla.

Det fanns gott om leenden och samtalet var lätt. Detta var definitivt det bästa sättet att lära känna människor, och skulle vara perfekt för familjer och vänner att njuta tillsammans och komma ikapp. Strängljusen över bordet lyste upp när solen gick ner och fyrverkerier startade en bit ner på stranden, vilket tillförde ett helt annat inslag till kvällen när vi njöt av våra desserter. När natten gick mot sitt slut visste jag att jag hade fått några goda vänner som jag skulle behålla efter resan.

Efter att ha avslutat middagen gick jag tillbaka till mitt rum för att avsluta natten i den bekvämaste hotellsäng jag någonsin varit i. (Jag fick senare reda på att The Westin har sina egna signatur Heavenly®-sängar, inte konstigt att jag sov så gott !) När jag går tillbaka till The Westin (och jag kommer gå tillbaka), kommer jag absolut att boka en solnedgångspicknick igen.

Picknickbord täckt av mat på westin puerto vallarta
Solnedgångspicknick på The Westin Puerto Vallarta

Ibland är det bästa sättet att koppla av med avsiktlig stress

Jag är en sådan person som tycker det är utmanande att sitta still. Att slappa på en strand hela dagen är svårt för mig, och jag tycker att det är mycket roligare att vandra, snorkla eller, i denna resas fall, ziplining. Som en person med en hälsosam höjdrädsla kan jag med säkerhet säga att mina stressnivåer höjdes!

Se även  Räkna med att se beväpnad militär polisiära dessa populära stranddestinationer i vinter

Efter ca 20 minuters naturskön åktur kom vi fram till Canopy River, där vi ziplinede över bergen 11 gånger innan vi tog en åsnetur tillbaka till toppen. Om du befinner dig här, se till att kolla in Jorullo Bridge efter din zipliningtur. Det är den längsta hängbron i världen och erbjuder fantastiska vyer!

Ung manlig resenär som går över hängbron i puerto vallarta, Mexiko

Den högsta zipline var 500 fot i luften och 1500 fot lång! Säkert tillräckligt för att få upp mina kortisolnivåer, men det var jättekul! Efter att den initiala rädslan försvann, var utsikten som erbjöds när den svävade mellan två berg nästan terapeutiska. Resten av min dag kändes så lugn efter att ha börjat den med så bråttom. Faktum är att jag tillbringade flera timmar med att slappa bredvid poolen och läsa en bok. Något jag vanligtvis inte skulle kunna göra särskilt länge.

Poolen i westin puerto vallarta i Mexiko

Den mest avkopplande dagen 2022

Det har varit ett hektiskt år för mig, och livet har förändrats drastiskt sedan början av 2022. Jag satte upp många mål för mig själv, och jag har i princip jobbat nonstop för att uppfylla dem. Mitt i det har det varit svårt att tillåta mig själv att slappna av. Men under min tredje dag kl The Westinnådde jag en nivå av lugn som jag inte hade uppnått på evigheter.

Detta kommer förmodligen inte att komma som en överraskning för någon, men min mest avkopplande dag 2022 började med en resa till The Westin Spa. Jag överdriver inte det minsta när jag säger att det var den bästa massagen i mitt liv. Innan jag började fick jag frågan om jag hade några områden som behövde särskild uppmärksamhet, och det gjorde jag definitivt. Min nacke har varit stel i månader, och jag har varit för upptagen med livet för att verkligen göra något åt ​​det. Min terapeut nickade och sa att de skulle ta hand om det, och det gjorde de! För första gången på månader kunde jag böja nacken helt utan smärta.

Westin pv-vyn tittar upp från marken på palmerna

Efter massagen tillbringade jag ytterligare en timme med att utnyttja ångbadet, bastun och sovrummet, där jag kunde somna i cirka 30 minuter. När jag äntligen bestämde mig för att lämna (och det tog lite övertygande!), kände jag att jag svävade. Det är inte många saker som kan få mig att varva ner helt, men The Westin Spa (tack och lov) gav mig inget val.

Tips för en avkopplande stund i centrala Puerto Vallarta

Även om jag inte kan rekommendera The Westin nog är det värt att gå av fastigheten för att utforska några av de omgivande områdena. Stannar på The Westin gör detta väldigt enkelt. För att kolla in närområdet rekommenderar jag att hyra en Rör dig väl cykel från receptionen. Vägarna och trottoarerna runt resorten är alla mycket cykelvänliga, och det är det perfekta sättet att vakna upp igen efter en livsavgörande massage.

För en mer unik upplevelse rekommenderar jag starkt att du kollar in centrala Puerto Vallarta, särskilt Malecón, en 12-blocks strandpromenad längs havet. En av de coolaste delarna med centrum är att varje gata är historisk, eftersom de alla har behållit sin ursprungliga kullerstensstruktur.

Se även  Vem gör den bästa pizzan: New York eller Chicago?
Volkswagen Bug på kullerstensgator i pv på natten

Efter att solen gått ner föreslår jag att ta en tacotur efter mörkrets inbrott med Vallarta Food Tours. Mitt nya favoritsätt att ta sig in på en ny plats är via matturer, och detta var en av mina favoritdelar av resan. Precis som matturen jag nyligen gjorde i Old San Juan, var det en historielektion i förklädnad, och jag kände att jag kände staden på en mycket djupare nivå efteråt. Plus, som ensamresenär är matturer ett fantastiskt sätt att se mer av staden med en grupp för att träffa nya människor och få vänner!

@tyleroffpath Några höjdpunkter från den mest avkopplande resa jag någonsin har tagit på The Westin i Puerto Vallarta. #koppla av #puertovallarta #mexiko #Marriott #resa #reseskrivare #reseväg ♬ Så underbart – Muspace

Att åka med en grupp, och särskilt med en guide, är ett av de mest avkopplande sätten att ta sig in på en ny plats. Du är tillsammans med någon som kan området riktigt bra, och du behöver inte oroa dig för att kontrollera din telefon med några sekunders mellanrum för att vara säker på att du går åt rätt håll. Dessutom kan det vara obehagligt att gå runt på natten ensam. Att ta en mattur med en grupp är ett bra sätt att se staden på natten när den är som mest levande utan att gå den ensam.

@tyleroffpath Efter mörkrets tacotur i Puerto Vallarta, ett av de bästa sätten att se centrum! . #taco #puertovallarta #resa #reseskrivare #mexiko #reseväg ♬ Latinamerika ♪ Mexiko ♪ Fashionabla gitarr(1184628) – Chiemikan

Jag kommer tillbaka

Detta var en av de bästa resorna — och definitivt den mest avkopplande – som jag någonsin har tagit. Eftersom flygplatsen var bara 5 minuter bort och hotellet kunde ordna transport, hade jag ingen oro över att komma till flygplatsen i tid. Jag känner mig fortfarande pigg, och jag har varit hemma i en vecka! Jag åkte till Puerto Vallarta utan att veta vad jag skulle förvänta mig, och som vanligt överraskade livet mig. Jag gick därifrån med ett uppfriskt sinne och kropp, underbara nya vänner och en uppskattning för att helt och hållet koppla ur då och då.

En sak är säker. jag kan inte vänta med att gå tillbaka.

**Travel Off Path var gäst på De Westin som hjälpte till med att skapa denna resplan genom att vara värd för några av våra boenden och attraktioner. Våra åsikter, rekommendationer och förslag förblir våra egna.**

Traveller Alert: Glöm inte reseförsäkringen för din nästa resa!

Resa-off-Path-grupp-1-1
PRENUMERERA PÅ VÅRA SENASTE INLÄGGEN

Ange din e-postadress för att prenumerera på Travel Off Paths senaste resenyheter, direkt till din inkorg

Den här artikeln publicerades ursprungligen på TravelOffPath.com