Glasgow: Min skotska storstadssemester i 8 bilder

by hamim

Amy Mulvaney, en journalist från Dublin, delar med sig av sina favoritplatser från en resa nyligen till den skotska staden Glasgow.

Jag besökte Glasgow för en helg i mitten av oktober med min pojkvän och vänner, anlände på fredag ​​eftermiddag och återvände hem på söndag kväll. Ett flygande besök, visst, men i slutet av våra tre dagar där var jag imponerad av hur mycket vi gjorde – samtidigt som jag gjorde en mental anteckning om de saker jag skulle vilja se och göra på vår nästa resa till Skottland.

map_Glasgow (1).png

I oktober var staden inte överväldigande upptagen. Massor av julshoppare hade ännu inte kommit ut på gatorna, vilket lämnade det regelbundna surret av glasögoninvånare och turister under lågtrafik till ebb och flod. På vår första dag slogs jag av det stora utbudet av butiker, kaféer, restauranger och barer som vi stötte på inom en kort promenad. Det fanns stora kedjor och små företag sammanflätade i hela staden och jag var tvungen att stoppa mig själv mer än en gång från att titta på Google Maps för att se vilka andra intressanta platser som väntade mig härnäst.

Gruppen jag reste med gjorde ingen förhandsplan för hur vi skulle tillbringa helgen, men vi upptäckte att Glasgow inte hade några problem med att ge oss massor av roliga saker att göra.

Se även  De åtta bästa resmålen i Egypten

Hur jag reste runt i Skottland med en extremt snäv budget

En blodpuddingfrukost i Glasgow
Frukost i Sorriso Cafe

Jag brukar börja dagen i Glasgow med…

En rejäl frukost i Sorriso Café. Beläget på en lugn väg bland röda tegelbyggnader kändes det som om vi hade vågat oss utanför allfartsvägarna och hittat en dold pärla, trots att vi var mindre än fem minuter från stadens centrum. Efter att ha satt mig bredvid en vacker blomstervägg valde jag omedelbart en rätt från menyn som fokuserade på den berömda skotska blodpuddingen, Stornoway, serverad på två potatisrostier med pocherade ägg, rödlöksmarmelad och krispig pancetta (allt för £10,75) .

Medan vi väntade på maten serverades vårt kaffe med en bit hemgjord vit choklad och tranbärsfudge vid sidan av. Inredningen och menyvalen fick det att verka som om det här var ett lyxställe, men den tröstande maten och den vänliga personalen gör Sorriso till en charmig och välkomnande plats för frukost eller lunch.

10 gratis saker att göra i Glasgow

Få ut det mesta av varje äventyr med hjälp av vårt veckovisa nyhetsbrev som levereras till din inkorg.
Provar whisky i Glasgow
Piper Whisky Bar är ett bra ställe att hitta din perfekta Scotch

I Glasgow måste du prova…

Whisky. Med mer än 100 whiskydestillerier i Skottland kan man säga att det finns en whisky som passar allas smaker – även de självutnämnda icke-whiskydrickare som jag själv. På söndag eftermiddag åkte vi till Piper Whisky Bar på George Square, en bar med levande musik som säger sig ha whisky från alla destillerier i landet.

Efter att ha berättat för bartendern vilken typ av whisky vi skulle vilja prova (och vår prisklass) fick vi två glas GlenAllachie 2006; en whisky med söta toner.

Se även  Gratis saker att göra i Budapest

De 15 bästa sakerna att göra i Glasgow för skojs skull (ingen kilt krävs)

Bowling i Glasgow en regnig dag
Gruppen släppte loss i ett nöjescenter en regnig dag

Mitt val för en regnig dag i Glasgow är…

Vår resa till Glasgow var i mitten av oktober så vi var beredda på regn, blåst och kyla. Lyckligtvis erbjuder staden ingen brist på inomhusaktiviteter. En av de nyaste platserna är Nivå X i St Enoch Centre.

På översta våningen i köpcentret erbjuder nöjesstället bowling, minigolf, en VR-zon och arkadspel. Det var lätt att tappa tiden här när vi knackade på våra armband för att betala för spel medan vi gick, medan inkluderandet av baren var mycket uppskattad efter en hjärtskärande, zombie-mördare VR-upplevelse.

De 8 bästa dagsutflykterna från Glasgow till sjöar, öar och högland

Glasgows historiska centralstation
Hotellet hade utsikt över Glasgows centralstation

I Glasgow bodde jag i…

Motel One. Efter att ha lämnat beslutet om boende till resten av gruppen hade jag ingen aning om vad som väntade när vi kom till vårt hotell. När vi väl gick in i lobbyn blev var och en av oss positivt överraskad av den eleganta, moderna och eklektiska inredningen som väntade oss. Mitt i stadens centrum, Motel One ligger precis bredvid centralstationen – och vi njöt av utsikten över den historiska tågstationen från vårt rum.

Vi valde hotellet för dess läge, men höjdpunkten visade sig faktiskt vara den fantastiska baren där vi lätt avnjöt några för många G&T efter middagen på lördagen.

5 vackra roadtrips i Skottland

Amy besöker Glasgows botaniska trädgård
Glasgows botaniska trädgårdar

I Glasgow kom jag utanför allfarvägen genom att…

Söndagen bjöd på stora kaffe och massor av frisk luft Glasgows botaniska trädgårdar den perfekta platsen att rensa våra huvuden. Vi gick bort från stadens centrum via en 10-minuters taxiresa till trädgårdarna (som är gratis att besöka), där åsynen av ett kungligt utseende växthus, kallat Kibble Palace, hälsade oss välkomna.

Se även  Det bästa av stranden på en budget i Jacksonville, Florida

Även om trädgårdarna själva inte blommade för fullt, var det mer än tillräckligt att gå genom de olika växthusen på området för att hålla oss sysselsatta på en blåsig oktobermorgon.

Vad man ska äta och dricka i Skottland

Amy i Doc Martens
Amy i sina skor som passar för Glasgow

Det enda jag rekommenderar att ta med till Glasgow är…

Glasgow får mycket regn (cirka 170 dagars regn per år) så oavsett när du besöker, behöver du ett par skor som du inte har något emot att kliva genom pölar i.

Jag var glad över att ha tagit med mig ett par Dr. Martens som kunde stå emot Glasgows ojämna vägar och som kunde hjälpa mina fötter att hålla sig torra och varma när vi vandrade runt. jag har Pascal stil, som inte kräver någon inbrytning – en viktig faktor för en storstadssemester.

Foton: Amy Mulvaney

Glasgows tio bästa pubar och barer

Hur man dricker whisky i Skottland