Utgiftsdagbok: camping över en långhelg i New Forest

by hamim

En grupp vänner och jag tillbringade tre nätter på camping i New Forest, Storbritannien i slutet av den engelska sommaren. Vi åker på årliga camping- och festivalresor tillsammans; det är vår favorit, spenderande sak att göra att vara utomhus, spela spel och dricka och chatta in på småtimmarna runt en lägereld.

Det var första gången jag campade i New Forest, även om mina vänner hade campat här tidigare och rekommenderat det. Jag måste erkänna att jag såldes för att nämna vilda ponnyer. Vi slog oss ner på en campingplats drygt 4 km från den charmiga och typiska New Forest-staden Brockenhurst och 7 km från Beaulieu, känd för sitt National Motor Museum. Englands sydkust kan vara en av landets dyraste regioner, men med en nypa självhushåll och billig tomträtt kan du förvänta dig en hälsosam och kostnadseffektiv resa.

En grupp på 8 vänner sitter och håller öl i en båt.  New Forest utgiftsdagbok
Gruppen plaskade ut för en båttur under helgen © Christina Webb/Lonely Planet

Utgifter före resan

Totalt: £50,74

Bensin: £30 (£15 för mig) fyllt på mellan två personer tog oss dit och tillbaka från London bekvämt.
Boende: £35,74 per person för tre nätter. Vi var åtta i gruppen, med fyra tält och ställplatser. Vi hittade en rabattkod på 15 procent att använda på vår camping – det är alltid värt att kolla efter erbjudanden.

På marken

fredag

Totalt: £25

17:00: På väg ner stannar vi till vid en stormarknad och fyller på med mat till en lägerspisfrukost nästa dag (£15 var och en mellan två personer).

19:30: Med fyra bilar på väg ner, är vi i ett lopp för att se vem som kom först. Vi blev (bara!) misshandlade av en av de andra duorna och checkade sedan in. Campingen är vidsträckt; en till synes oändlig terräng av frodigt gräs, buskar, ljung och skogar, och vi ser genast vilda ponnyer, åsnor och kor som strövar omkring. Vi hittar ett perfekt hörn som är tillräckligt stort och platt för att vara bekväm (efter att ha sopat marken av kottar), och sätter sedan snabbt igång med att sätta upp två tält. När andra ansluter sig till oss efter mörkrets inbrott, slog vi alla in för att hjälpa till att sätta upp sina tält med bara facklor och bilstrålkastare för att hjälpa oss – allt en del av det roliga!

Författaren poserar med en åsna i skuggan under ett träd en solig dag;  New Forest utgiftsdagbok
Christina träffar några lokalbefolkning © Christina Webb/Lonely Planet

22:00: Våra magar kurrar, vi beger oss till Brockenhurst stad för lite nattmat. Vi spanade ut några historiska pubar med ölträdgårdar, eldar och levande musik, men tyvärr hade alla kök stängt. Dags för lite snabbmat – och snabbt.

Vi rullar över till andra sidan stan för att hitta en starkt upplyst kinesisk restaurang som håller på att stänga för natten. Tillåts i lagom tid och med en gigantisk meny att välja på får vi mer än vad vi antagligen skulle klara av. Jag beställer en vegetarisk meny med krispiga tång, grönsaker, ris och nudelrätter (£10 per person). Vi tar tag i våra inte så små påsar med varm mat, springer tillbaka till bilarna och beger oss tillbaka till lägret.

Se även  Lista över de bästa lyxhotellen i Tagaytay, Filippinerna

Reseutrustning recensioner: campingutrustning för utomhusäventyr

11 på kvällen: Vi slukar våra kombinationer av sötsurt och sesambaserade läckerheter, vi samlas i mitt tält (vi har de bästa ljusa och mysiga filtarna). Efter några öl och ikapp slog vi luftbäddssäckarna för natten.

lördag

Totalt: £44,50

09:00: En avgjort avslappnad solig morgon på campingen som lagar frukost och gör oss i ordning, var och en av oss antingen på bönor, korv, kaffe eller diskning.

En grupp på 8 vänner poserar vid havet, några med glass i handen;  New Forest utgiftsdagbok
Gruppen som delade räkningen höll kostnaderna nere © Christina Webb/Lonely Planet

kl 11: Vi beger oss ut till kuststaden Lymington, vandrar genom marknader, skivaffärer och butiker med nautiskt tema och tar oss ner för de branta kullerstensgatorna till hamnen. Jag blev frestad av en piratbåttur för barn och fick höra att vår grupp förmodligen var lite mer lämpad för den natursköna båtturen, och att vi kunde ta med egen mat och dryck. Vi köper båtbiljetter (£7,50 vardera) och gå till en stormarknad för lite G&T och öl (£4,50 för mig) och snacks. Vi svänger också förbi ett café för en färsk krabbamacka (£5 varje).

13.00: Vädret hade varit ganska hyfsat fram till nu, men i samklang med en typisk brittisk sommar börjar det regna på båtturen, och blir anmärkningsvärt kyligt helt plötsligt. Efter att båten lagt till tar vi skydd på en närliggande pub, men det verkade som att alla andra hade samma idé. Vi bestämmer oss för att bokstavligen regna och bege oss tillbaka.

Webbplatserna och apparna som kan hjälpa dig att planera din nästa campingresa

15:00: Vi gör en omväg i hopp om att plocka upp lite varor för en brand senare. Vi lyckades hitta tändare och tändare, men det var en kamp att hitta något att placera elden i eftersom vi inte hade någon eldstad. Någon kom på den geniala idén att använda två hundskålar eftersom det inte skulle skada gräset och hålla elden inne! Några av de andra bidrog till kostnaden och vi var ganska nöjda med oss ​​själva.

16:00: Regnet avtog när vi kom tillbaka, men något annat väntade oss … två av våra tält hade öppnats helt och hållet och vi upptäckte en röra av smulor överallt. Det visar sig när campingplatsen säger ”ingen mat att lämna i tält på grund av hungriga hästar”, menade de att hästarna till och med kunde få tänderna i förseglade förpackningar! Vi hade lämnat all annan mat i bilarna men trodde att förseglade påsar med chips och bröd skulle vara bra. Uppenbarligen inte.

Se även  Gratis saker att göra i Barcelona som barn kommer att älska – Lonely Planet
Gruppen spelar rounders en solig dag.  New Forest utgiftsdagbok
Rounders i solen ger en hälsosam helgaktivitet © Christina Webb/Lonely Planet

Efter en uppröjningssession chillade vi: läste böcker, tog tupplurar och spelade sedan fotboll, frisbee och brädspel i den gyllene timmens sol, innan vi gjorde oss redo att gå till en av pubarna vi hade beundrat i Brockenhurst.

19.00: Efter att ha slingrat genom skogarna i kvällsljuset gick vi till en pub som heter The Huntsman, som ståtar med en varierad matmeny och en enorm växtfylld trädgård, prydd med eldstad och värmare. Vi beställde en hel massa saker, från Bloody Mary-cocktails och hantverksöl till två aptitretande delade camembert-ostbrickor. Till min huvudrätt valde jag en utsökt, pikant vegetabilisk chili med polenta-frites, och vi var och hjälpte oss med varandras rätter när vi kämpade för att avsluta. Vi delar upp notan på åtta sätt (£27,50 varje).

11 på kvällen: Vi drar oss tillbaka inomhus för att spela brädspel och beställer sedan två taxibilar som andra snickrade in för (vår var oroväckande och underhållande anpassad med neonljus parat med dansmusik).

Midnatt: Tillbaka på lägret var vi redo att försöka den provisoriska elden, och det fungerade! Vi kände oss fortfarande kreativa och vi lyckades även använda en luftbäddspump för att blåsa på elden för att hålla den igång. Kvällen avslutades med några drinkar och att berätta läskiga historier runt lägerelden, vilket definitivt var lika klyschigt som det låter.

Tre personer sitter runt en liten eld i en hundskål, hållen borta från marken med vedblock.  New Forest utgiftsdagbok
I ett nafs skapar hundskålar en stor provisorisk eldgrop © Christina Webb/Lonely Planet

söndag

Totalt: £21,78

09:00: Efter att ha valt en icke-elektrisk plats har vi inget kylskåp med oss, så vi får nöja oss med lite rester från gårdagens brekkie: kaffe, lite kyld mjölk, bröd och bönor. Vi lyckas rosta brödet på spisen, så bönor på rostat bröd var faktiskt ganska gott utan extra kostnad!

kl 11: Det här är dagen med den bästa väderprognosen, så vi beger oss till en liten klapperstensstrand vid Barton-on-Sea. Ungefär hälften av oss tar i vår simutrustning och dök ner i några ganska mäktiga vågor. När jag väl kommit förbi de enorma rasterna är vattnet relativt lugnt och inte så kallt som Engelska kanalen kan vara, förmodligen för att det var slutet på sommaren.

14:00: Behöver vi fylla på vår energi efter att ha torkat av, tar vi oss till en matställe på en klippa med den mest fantastiska utsikten över havet. Längtar efter lite fish and chips, det var som om restaurangen läste våra tankar eftersom det är deras specialitet. Jag får en tallrik med jätteräkor och chips tillsammans med en varm choklad för att värma upp (£11,78). Några av de andra köper ett slagträ och boll från den angränsande butiken och jag är sugen på att spela.

Se även  10 utomhushäng i Kraków
Två personer leker i vågorna på en strand på avstånd;  New Forest utgiftsdagbok
Det fanns gott om tid för stranden i helgen © Christina Webb/Lonely Planet

16:00: Tillbaka på campingen har vi en bekymmerslös eftermiddag med lekar i solen. Ett antal familjer packade ihop i slutet av helgen på grund av att skollovet närmade sig sitt slut, så vi har massor av utrymme för oss själva att springa runt som stora barn. Vi spelar rounders och kurragömma ’40-40-in’ tills vi är utmattade.

18:00: Efter en promenad i skogen hämtar några av oss engångsgrillar och mat till middag i en stormarknad (jag chippar in £10). Vi har hamburgare, grillad halloumi, paprika, majskolvar och rostade marshmallows och avslutar våra sista burkar öl. Efter att en vacker rosa solnedgång försvunnit och kvällsluften lämnar oss lite kall spelar vi brädspel i tältet och sover under en klar stjärnhimmel.

måndag

Totalt: £21,62

kl 11: Glum för att packa ihop våra tält och säga hejdå, går vi till ett charmigt lokalt trädgårdscenter och café för frukost. Jag beställer rökt lax, ägg och en latte (£9,97). Jag letar efter söta krukväxter att lägga till i min samling och gå iväg med en kaktusväxt samt en växtmister (£10).

Ett uppslag av fyra huvudmåltider, inklusive hamburgare, fish and chips och två kakor och kaffe.  New Forest utgiftsdagbok
Det är ingen brittisk sommar förrän fish and chips står på bordet © Christina Webb/Lonely Planet

13.00: Efter ett stopp på stranden i Portsmouth på bilresan tillbaka för glass (£1,65) Jag är redo att komma hem till min säng och fyra väggar, och är ganska slut efter en så rolig helg, men jag kommer definitivt att sakna att campa under stjärnorna. Tills nästa sommar!

Totala utgifter: £112,90 + boende (£35,74) + bensin (£15) = £163,64

Anmärkningar: Jag skulle rekommendera att resa runt New Forest National Park i en bil eftersom det annars är ganska svårt att ta sig runt. Nästa gång vi besöker kan vi se till att det finns en lokal pub inom ett kortare gångavstånd, men det var fantastiskt att vara på en avlägsen plats i naturen.

Som grupp var vi inte strikta på vem som betalade vad, och att dela kostnaderna slumpmässigt mellan oss under långhelgen gjorde att det blev en stressfri tid. Det finns alltid något att satsa på på en sådan här resa, så jag tror att det här är det mest ekologiska sättet att göra det på. Vi hade alla så roligt och så många av aktiviteterna var gratis.

Fler utgiftsdagböcker:

24 timmar i Lyon
Vad min familj på fyra tillbringade en dag i Disneyland Paris
En femdagarsresa i New York
En tredagars roadtrip till Baltimore
En fyra dagars resa till Rom