Vad jag spenderade på en weekendresa till Köln

by hamim

Finns det något bättre sätt att kicka igång julsäsongen än med en vintrig helg i den 2000 år gamla staden Köln? Med många gallerier och museer, en imponerande gotisk katedral och kolsch (läcker kall ale serverad i höga 200 ml glas) vid varje tur, gjorde Köln för den perfekta tyska flykten.

Utgifter före resan

Flyg: Vi lyckades hitta flyg tur och retur för 35 € från London Stansted. Förutom att det var billigt var tiderna idealiska, att flyga fredag ​​morgon och återvända söndag kväll.

Kölnerdomen lyste upp på natten.
Kölns mest kända sevärdhet © Louis Austin/Lonely Planet

Airbnb: 199 € (99,50 € styck) för två nätters vistelse i en mysig lägenhet nära centrum. Det låg nära Hansarings tunnelbanestation, gångavstånd till floden, Gamla stan och det livliga kvarteret Belgien.

Tåg: Returbiljett till London Stansted flygplats med 26-30 järnvägskort, kl 22,50 €.

Totalt: €157

På marken

fredag

Totalt: 76,50 €

10:00: Vi anlände till Kölns flygplats sent på morgonen och köpte en enkel tågbiljett till Kölns centralstation för €3.

Författaren står på en bro iförd en tjock blå jacka med luvan uppe.  I bakgrunden finns en flod med kanalbåtar på.
Louis vid Hohenzollern Bridge © Louis Austin/Lonely Planet

kl 11: Väl framme i staden, moocherade vi runt för att komma till rätta med den imponerande katedralen med två spiral som referenspunkt. Vi tillbringade 9,40 € (4,70 € styck) på Kamps Backerei, en tysk bagerikedja, unnar oss skinka och ostcroissanter, en marsipanrussinbulle och två kaffe.

12:00: Vi kunde inte checka in på vår Airbnb förrän klockan 15.00 och eftersom det var kallt och hade våra väskor med oss ​​tyckte vi att det var ett perfekt tillfälle att blötlägga och föryngra på ett tyskt spa. Den tyska badhuskulturen är adopterad från romarna och är avkopplande och frigörande. Vi gick till Cladius Therme, ett femstjärnigt termalspa med uppvärmda både inomhus- och utomhuspooler, många bubbelpooler runtomkring och ungefär åtta olika bastur, var och en med olika aromaterapi. Inträde i två timmar, inklusive handdukar och kläder, kom till 31,25 € var och en och det var väl använda pengar.

Se även  De bästa nationalparkerna i South Carolina – Lonely Planet
Två tallrikar svampschnitzel med stekt potatis och små glas öl på ett träbord.JPG
En rejäl tysk måltid för att kicka igång semestern © Louis Austin/Lonely Planet

15:00: Vi lämnade spaet känslan peckish så stannade vid en traditionell brauhaus (traditionell ölhall) för lite mat och förfriskningar på vägen till lägenheten – den första av många vi besökte. Vi åkte till Brauhaus Em Kölsche Boor, nära där vi bodde, och beställde två kolsch, delade en halvera hahn (mycket stor skiva emmentalerost med bröd, smör och lök) som är en traditionell kombination med kolsch, och delade en bockwurst med potatissallad. Notan kom till 22,50 € (11,25 € styck).

18:00: Efter att ha kommit till AirBnb och slagit sig in var det dags att utforska staden på natten. Första stoppet, en irländsk pub mittemot lägenheten där vi njöt av en snabb kolsch (2,20 €), innan du beger dig över till Brauhaus Pütz i kvarteret Belgien. Det slutade med att vi tillbringade hela kvällen på denna mysiga men livliga plats, och njöt av uppemot tio kolsch vardera (de är små!) tillsammans med en mycket rejäl svampschnitzel serverad med potatis. Lokalbefolkningen var vänliga och eftersom det är vanligt att sitta på ett bord med andra, minglade vi och fick snabbt vänner. Notan kom till 48,20 € (24,10 € styck) och efter en lång första dag åkte vi hem för att slå oss ner för natten.

lördag

Totalt: €81,94

10:00: När vi gjorde det mesta av vår tid i Köln var vi ute och redo för en dag med sightseeing vid 10:00 och begav oss först tillbaka till Belgiens kvarter till ett bageri som rekommenderades, Bäckerei Zimmermann. Jag beställde ett bakverk och kaffe till 4,70 €. Resten av förmiddagen ägnades åt att vandra i denna charmiga stad, där nya byggnader har byggts på ruinerna av gamla som förstördes i kriget. Vi besökte julmarknader nära chokladmuseet och gick in i den höga katedralen känd som Kolner Dom, som 1996 förklarades som världsarv. Allt detta kom gratis, förutom två nyckelringar som vi köpte som souvenirer från Lego Store till 4,99 € varje.

Se även  10 tips för att planera en prisvärd familjesemester 2022 – Lonely Planet
Två män står på gräs.  I bakgrunden syns typiska smala tyska byggnader.
Utforska Kölns gamla stadsdel © Louis Austin/Lonely Planet

13.00: Lunchtiden anlände, så vi begav oss till ett annat brauhaus som heter Brauhaus Sion, denna gång i Gamla stan, och delade återigen en halv hahn och en bratwurst och sköljde ner med två kolsch. Notan kom till 10,75 € styck.

15:00: För eftermiddagen hade vi organiserat en bryggeriturné till priset av 24 € varje. Det var en två timmar lång rundtur där vår reseledare, Zoe, tog oss till fyra kolschbryggerier för att smaka på deras husöl och lära oss kolschkulturens historia. I slutet av turnén njöt vi av en extra öl var för 3,60 €betalar med 10 € och lämnar förändringen till Zoe som ett tips.

Två små glas öl
Bevis på att kolsch är riktigt små! © Louis Austin/Lonely Planet

18:00: Till middag besökte vi ett annat brauhaus som heter Früh am Dom, denna gång rekommenderad av vår AirBnb-värd som en av de bästa i centrala Köln, och var och en avnjöt en annan bratwurst och ett par kolsch, för 31 € (15,50 € styck).

21:00: Efter att ha tillbringat flera timmar i det varma och mysiga brauhaus och med fulla magar bestämde vi oss för att uppleva nattlivet Köln har att erbjuda. Zoe rekommenderade Schaafenstraße, en gata med barer i det belgiska kvarteret som har öppet sent. Eftersom vi var tio år yngre och studerande, visste vi inte vad vi skulle förvänta oss av Zoes rekommendation men omfamnade den i alla fall, vi hade en fantastisk tid och det slutade med att vi gick till två barer och drack ytterligare fem kolsch vardera under kvällen. Det, tillsammans med en currywurst vi plockade upp på vägen hem, kom fram till 34 € (17 € styck).

Se även  Vad man ska äta och dricka i Costa Rica

Dag 3

Totalt: 52,15 €

kl 11: Vi vaknade på söndagen och kände oss lite trötta från kvällen innan och hade en lat morgon i lägenheten. Utcheckning var 11:00, så väskor packade och handskar på, vi gick ut för dagen. Först till kvarn, frukost. Vi gick till ett café nära lägenheten som heter Café Schmitz, och njöt av en utsökt buffé full av tyskt byte 13,50 € varje. Vi tankade på färsk frukt, kontinental brekkie och söta våfflor, som botade de ömma huvudena och gjorde oss snyggt för dagen.

En serie färgglada målningar med guldramar hänger på en grå vägg på ett museum.  Det finns en skulptur av en man i förgrunden
Söndagen var den perfekta dagen för museet © Louis Austin/Lonely Planet

13.00: En stad full av historia, det finns många museer i Köln som visar världsberömd konst och vi bestämde oss för att besöka Wallraf-Richartz Museum, som är en av Tysklands finaste konstsamlingar från medeltiden ända fram till 1900-talet. Biljetter var €13 var och höjdpunkter var en Rembrandt-utställning, samt att se verk från impressionisterna Cezanne, Van Gogh och Sisley.

16:00: Efter att ha tillbringat flera timmar i museet hann vi med en sista måltid i Köln innan vi begav oss till flygplatsen. Vi tyckte att det bara passade att besöka ett brauhaus en sista gång. Vi gick till Peters Brauhaus och njöt av två kolsch vardera, tillsammans med bratwurst, stekt potatis och surkål och en flaska vatten, som kom till 34,90 € för båda av oss (17,45 € styck).

18:00: Vi köpte enkel tågbiljetter från Kölns centralstation till flygplatsen för €3och jag tillbringade ytterligare en 5,20 € på flygplatssnacks för att se mig igenom, vilket gör Köln väldigt mätt men ändå väldigt nöjd.

En korv och stekt potatis på en tallrik med en liten öl bredvid.
En sista bratwurst och kolsch för gott skull © Louis Austin/Lonely Planet

Den sista sammanräkningen

Totalt: 367,59 €

(210,59 € spendera pengar + 157 € på utgifter före resan)

Fler utgiftsdagböcker:

En femdagarsresa till ett avlägset hörn av Algarve