Varför jag alltid tar ett sovtåg över ett flygplan

by hamim

Dela artikeln

Senast uppdaterad

Jag älskar att resa mer än de flesta andra saker i livet, men jag kommer aldrig att värma mig för att klättra till flygplatsen tre timmar för tidigt bara för att sitta och vänta på att planet ska dyka upp. Jag vet att det är bättre att dyka upp tidigt om risken för att säkerheten är galet långsam och jag måste tillåta mer tid, men något med den värdefulla tid som slösas bort som kunde ha gått åt till att göra något mer produktivt eller roligt skaver mig på fel sätt.

Det var därför jag, när jag planerade vår sista resa till Europa, ville testa att dra nytta av ett sovtåg istället för ett kortdistansflyg.

Det var rätt beslut.

Nightjet sleeper Tåg på station i Wien

Först till rätta, ekonomi

För vår resa ville vi se Zürich och Wien. När vi undersökte hur vi ville ta oss från punkt A till punkt B kostade nonstop enkelresa minst $300 vardera. I jämförelse, Vi kunde boka en privat sovhytt med 4 våningssängar för under $100 vardera. Inte nog med det, om du räknar in kostnaden för att ta sig till och från varje flygplats och en extra natt på ett hotell, kan du lägga till minst ytterligare 200 USD utöver de 300 USD vardera i flygbiljetter.

För en uppskattad kostnadsjämförelse med enkla siffror, låt oss säga att vi spenderade $100 vardera på biljetter till tåget. Låt oss dessutom säga att ett hotell skulle ha kostat 200 USD, flyg skulle ha kostat 300 USD vardera och transport till och från varje flygplats skulle ha kostat 20 USD. Isåfall, vår grupp på tre sparade $280 vardera, eller totalt $840, genom att välja nattåget! Och allt det för en mycket mer avkopplande, enkel och rolig upplevelse!

Se även  Belize tar bort alla inträdeskrav för Covid
3 Resenärer som tar en selfie i en sovhytt med 4 britsar

2 timmar till tågavgång

Vårt tåg, ÖBB Nightjet, skulle lämna centralstationen i Zürich kl. 21.40. Runt 19.30 stoppades vi bekvämt in i en mysig restaurang och njöt av vår sista måltid innan vi begav oss till Wien. Vårt hotell tittade glatt på våra väskor för dagen, så vi hade checkat ut tidigt och tagit en dagstur till Stans och Luzern. Förutom den lilla ryggsäcken jag hade med mig kändes det som vilken kväll som helst vi tillbringat i Zürich, och jag var tvungen att hela tiden påminna mig själv om att vi skulle åka om några timmar.

Topp 5 reseförsäkringsplaner för 2023 från 10 USD per vecka

@tyleroffpath Så chilla att göra mig redo att ta ett nattåg, aldrig flyga i Europa om jag inte måste nu! #Zürich #nattjet #Europa #reseväg #resa ♬ Lazy Sunday – Officiell ljudstudio

Om vi ​​hade haft ett flyg på tre timmar, skulle min stressnivå vara genom taket! Dock, vår biljett meddelade att vi bara behövde dyka upp 15 minuter tidigtså vi njöt av varannan sekund i Zürich innan vi gick till stationen.

1,5 timmar till tågavgång

Glühwein i massor! Medan Schweiz inte hade lika många platser som Tyskland att ta läcker glögg efter den 1st på året såg vi till att hitta några för att hålla oss varma medan vi gick runt under vår sista timme eller så i Zürich. Än en gång var jag tvungen att fortsätta säga till mig själv att vi snart skulle åka. Hela upptakten till vårt tågs avgång var så avslappnad att det kändes som att det inte ens riktigt hände.

@tyleroffpath Gluhwein promenerar i Zürich innan han tar nattåget! #Zürich #gluhwein #nattjet #Europa #reseväg ♬ originalljud – 4u

Till stationen 30 minuter för tidigt

Min inre oro började slå in cirka 45 minuter före avgång. Så vi bestämde oss för att ta våra väskor från hotellet och gå till stationen. Eftersom vi var riktigt nära vårt hotell tog detta oss bara cirka 10 eller 15 minuter. När vi kom till vår plattform var vi fortfarande cirka 30 minuter för tidigt. Jag vet inte med dig, men om jag bara skulle dyka upp på flygplatsen 30 minuter innan mitt flyg skulle gå, skulle jag bli illamående. Det skulle i stort sett vara noll chans att göra flyget.

Men även om vår avgångstid var 30 minuter bort, vi var där innan tåget dök upp. Det här var en resstil jag kunde vänja mig vid, och det bästa hade inte ens börjat.

@tyleroffpath Äntligen ombord på nattåget till Wien! Så enkelt, coolt och roligt! Kommer definitivt att ta sovtåg när det är möjligt! #Europa #nattjet #reseväg #Zürich #resa ♬ Glödande hav – Muspace

Ombordstigning

Att ta ett nattåg kontra ett plan till ett annat land är natt och dag när det gäller att komma ombord. För ett flyg måste vi ta oss till flygplatsen, städa säkerheten, gå till vår gate, vänta på vår ombordstigningsgrupp och sedan sitta i planet i 30 minuter innan start. Nattåget var helt annorlunda.

När tåget kom in på stationen gick vi till vårt tågvagnsnummer, satte oss på tåget, gick till vår sovhytt och lade undan våra väskor. Det var det. Vi behövde inte ens visa vår biljett för att gå ombord, eftersom biljettcheckaren helt enkelt väntade tills vi var klara med att kontrollera våra biljetter. På mindre än 10 minuter hade vi gått ombord, satt oss i ordning och var redo att somna.

@tyleroffpath Snabb ögonblicksbild av att få bagage till nattåget från Zürich till Wien #Zürich #reseväg #resa #nattjet #wien ♬ Lost – Officiell ljudstudio

Åkturen

Jag var för upprymd för att gå direkt och lägga mig eftersom det var första gången jag tog ett nattåg. Så jag bestämde mig för att få lite arbete gjort. Jag älskar att jobba på tåg, och det här var ett superbekvämt kontor. Nattåget inkluderade Wi-Fi, hade gott om pluggar för laddning och min brits hade sin egen läslampa. Efter lite jobb gick jag ner till badrummet för att göra mig iordning för sängen. Vissa stugor har tillhörande badrum med dusch, men vi valde en mer enkel 4-våningshytt för att spara lite pengar. Ändå var badrummen rymliga och superfunktionella – mycket bättre än ett flygplansbadrum!

Se även  DOT vill ha byråer på hook för flygbidrag

Och nu till den viktigaste skillnaden mellan att flyga och ta ett nattåg…

resenär som arbetar på en bärbar dator i en sovhytt tåg

Sömn! Så mycket sömn!

När jag flyger över natten har jag så svårt att somna. Att inte kunna sträcka ut sig eller slänga och vända lite är bara för trångt för mig. Jag somnar aldrig mer än 30 minuter eller så. På nattåget sov jag dock hela natten. Tågets gungande invaggade mig i sömnen och jag sov väldigt gott. Vi vaknade alla av att det knackade på dörren när skötaren lät oss veta att vårt stopp var om ungefär en timme och att frukosten var på väg att serveras.

3 resenärer på Wiens tågstation efter att bara ha tagit nattåget

Jag lägger till ett nattåg till min resplan från och med nu

Jag älskade att ta nattåget, och jag kommer definitivt att lägga till det på alla resplaner jag kan istället för att ta ett flyg. Nattåg är bättre än flygplan eftersom:

• Du får roa dig mer istället för att stressa över att rusa till flygplatsen.
  • Gratis, pålitligt Wi-Fi under hela resan.
  • Du får en hel säng för dig själv och kan sträcka ut dig helt.
  • Det finns stugor med tillhörande dusch för en komplett ”hotell på räls”-upplevelse.
  • Du vaknar till en ny destination, helt utvilad och redo att utforska.

Jag älskade upplevelsen, och jag kommer alltid att rekommendera den framför att flyga!

Traveller Alert: Glöm inte reseförsäkringen för din nästa resa!

Resa-off-Path-grupp-1-1
PRENUMERERA PÅ VÅRA SENASTE INLÄGGEN

Ange din e-postadress för att prenumerera på Travel Off Paths senaste resenyheter, direkt till din inkorg

Den här artikeln publicerades ursprungligen på TravelOffPath.com

Se även  Varför jag reser för mat och det borde du också